שולמית וינשטיין ישראל

23 מרץ 20202 דקות

שאן הור - ארכיאולוגיה עכשווית

עודכן ב: 7 אפר 2022

אמנם הסתגרתי בבית כמו כולם…

אבל אני עדיין יוצרת קשרים כמו מקודם, עם אמנים מרתקים מהעולם כולו, ובימים כאלה כשכל המוזיאונים והגלריות על הגלובוס נסגרו, עדיין נכנסים אמנים לסטודיות שלהם וממשיכים ליצור, רבים מהם ממשיכים ומפרסמים את יצירתם ומקווים לשמוע מאיתנו הצופים דרך המדיות השונות.


 

היום אני רוצה להקדיש פוסט מיוחד לאמן הקוריאני:

שאן הור (Shan Hur).

נמשכתי אל יצירתו של שאן הור בגלל המסתורין שבה. הור נוגע בנושאים שבין יציבות והתמוטטות, הוא יוצר חיבור בין מבנים ועמודים תומכים לבין הסדקים הנוצרים בחללי הארכיאולוגים, בין הסתרה וחשיפה לבין גילוי אוצרות.

הור מספר שבילדותו חווה תופעה מוזרה. דרך עינו הימנית ראה כתמים בשדה הראייה. הכתמים נראו לו כמו תאים קטנים וקומפקטיים, והופיעו תמיד בחלק הימני התחתון של שדה הראייה שלו. הוא תהה רבות עד שגילה את האמת עליהם. לפעמים הם הפחידו אותו כי נראו כמו צללית של רוח רפאים. כילד חשב שהם חלק ממפה החושפת את מיקומו של אוצר מוסתר. מאוחר יותר גילה שזוהי צלקת על הקרנית. הוא היה מאוכזב שזו רק צלקת, מכיוון שהכניסה לראשו מחשבות ודמיונות רבים.

ביצירתו מתייחס הור לאותו סדק המופיע תמיד בראייתו ומשנה את תפיסת עולמו ואת התבוננותו במרחב.


 

הפרופסור לאמנות אדוארד אלינגטון כתב על יצירתו של הור:

"כל הבניינים מסתירים משהו, לפעמים את הדברים שאנחנו לא רוצים לראות. בניינים נועדו לספר שקרים, אנחנו לא רוצים לראות את המנגנונים של הבתים שלנו ומקומות העבודה שלנו, ואנחנו רוצים להאמין שאנחנו חיים בעולם בטוח ונקי. אנחנו לא רוצים לראות חוטים, צינורות, ניקוז, מערכות חילוץ או את המנגנונים המאפשרים תחזוקה. משטחי החדרים בהם אנו משתמשים מסווים את המבנים התומכים בהם".


 

בעיני, יש משהו מטריד בעבודתו של הור שגורם לצופים לאי-נוחות. ארכיאולוגים חופרים באדמה, ולעיתים מוצאים חפצים שלמים שהוסתרו במשך מאות ואלפי שנים, אך אנחנו לא מצפים למצוא חפצים שלמים קבורים במבנים.

העבודות של הור מפתיעות, מי שמגיע לראות את יצירתו בגלריה או מוזיאון ומצפה לראות יצירה תלויה על הקיר, מופתע לגלות שעבודתו הפכה להיות חלק אינטגרלי מהקיר עצמו, חלק מהמבנה. הור הופך אותנו מצופים פסיביים שבאים להביט ביצירה, לארכיאולוגים המחפשים בסקרנות ילדותית ואקטיבית אוצר סמוי מן העין.

העבודה מעוררת תהיה, האם יש כאן איזושהי טעות? האם הבניין נמצא בשיפוץ? מדוע הוחבאו בתוך הקירות אגרטלים וכלי נגינה? איך כל אלו לא נפגעו בתהליך הבנייה?

הור מטמיע את החפצים הללו בבניין ויוצר אצלנו תחושה של מגלים ומחפשי אוצרות מחד, ומאידך גורם לנו להטיל ספק ביציבות המבנה שסביבנו. זאת על אף שמדובר בפסלים ולא בעמודים שפגיעה בהם תגרום להתמוטטות המבנה.

הור הוא אמן שיוצר צלקות למבנים, כמו צלקות על העור שיכולות לעתים להוסיף עניין ולעורר סקרנות כיצד נגרמו, גם צלקות המבנה שלו מעלות שאלות ומעוררות סקרנות.

הור האמן, יוצר קשר מיוחד בין אמנות ואדריכלות, הוא מייצר מיצבים מתעתעים בחלל, לעתים בתוך הגלריה ולעתים במרחב הציבורי, שם על-ידי שינויים מזעריים בנוף ובמבניות, משנה את המשמעות של הסביבה.

שאן הור יוצר לכל מבנה את ההתערבות הייחודית שלו, ולכן אי אפשר להוציא את יצירותיו מההקשר שעבורם נוצרו ולהציב אותם בסביבה חדשה.

היצירות שלו משחקות עם דרך המחשבה הרציונלית שלנו כצופים על המרחב וכלליו, ויוצרות אשליה שהיו חלק מהמרחב מלכתחילה, אשליה הנוגדת את השכל הישר.


 

שאן הור למד BA באוניברסיטת סיאול,

ו-MFA בבית הספר לאמנות יפה בלונדון.

עובד בלונדון והציג בתערוכות רבות.


 

כל התמונות באדיבותו של שאן הור, מוזמנים/ות לעקוב אחריו באינסטגרם ולראות עבודות נוספות שלו.

אני ממשיכה להביא לכאן אמנות טובה מהארץ ומהעולם, מוזמנים/ות לעקוב, להביא חברים, להביע דעה, לשתף ולהגיב בכל דרך.

אם אתם אמנים או אמניות שרוצים להיפגש, או מכירים אמן מעניין,

אשמח שתכתבו לי.

כל הפוסטים מופיעים גם בפייסבוק שלי.