שדים זעירים, עלי זהב ונופים יפניים


תמיד נמשכתי לאמנות יפנית, הדייקנות, איזון הצבעים והקו הרגיש, מופלאה בעייני.

היפנים עד לא מזמן כל כך כתבו במכחולים, וייצרו בעצמם את הנייר ונדמה שהרגישות בשימוש במכחול ובנייר טבועה אצלם בגנים.

התמזל מזלי ואני גרה בחיפה ולא מפספסת אף תערוכה במוזיאון היפני - טיקוטין.

שלוש תערוכות חדשות ובין המוצלחות של השנים האחרונות לדעתי, נפתחו כעת במוזיאון: "היופי שבדממה", "שין-האנגה ההדפסים החדשים" ו"קטן הוא יפה". מי שאוהב אמנות מופשטת, הדפסים ומיניאטורות ימצא את עצמו מתמוגג משלוש תערוכות שונות מאוד זו מזו המציגות כל אחת פן אחר בתרבות היפנית וממלאות כעת את המוזיאון הקטן.

את התערוכות אצרה ד"ר אילנה זינגר בליין, והן ינעלו ב -15.07.2018.

"היופי שבדממה"

התערוכה המרכזית "היופי שבדממה" - יצירתו של מאקוטו פוג'ימורה, מציגה ציורים מופשטים גדולים במיוחד. פוג'ימורה עושה שימוש בטכניקות ובחומרים לא שגרתיים. הוא עובד בשכבות על משטחי בד או נייר יפני המונח בצורה אופקית על הרצפה, ומטיח עליו או מניח במברשת פיגמנטים מינרליים טבעיים כמו אבקת אלמוגים, מתכות, אבנים, עלי זהב וכסף וכתמי דיו.

בתמונה: חלק מחומרי הגלם שפוג'ימורה עובד איתם.

היצירות מוצגות באולם חשוך למדי ועלי הזהב והכסף המופיעים ביצירות מנצנצים להם בקמצנות, צריך להתקרב ליצירה ולתפוס את הנצנוץ בהתבוננות שקטה. יש משהו כמעט מדיטטבי בצפייה בעבודות של פוג'ימורה. לא אכנס כאן לפן הפילוסופי, דתי, רק אומר שיש ביצירות הרבה מעבר לנראה בעין וכדאי לקרוא עליהן, למרות שהן מדברות בפני עצמן גם מבלי לדעת דבר.

בתמונה ניסיון שלי לתפוס את הנצנוץ.

פרט מתוך: קי-סקי (נס), פיגמנטים מינרליים. דיו, כסף וזהב על בד, 2014, 115*153 ס"מ.


מבט כללי על אולם התערוכה

מימין: אש זהובה, פיגמנטים מינרליים וזהב על קומוהאדה (נייר קנבוס), 2007, 226*335 ס"מ.

משמאל: פאר פסדינה, יגמנטים מינרליים וזהב על קומוהאדה (נייר קנבוס), 2017,

121.92*76.2 ס"מ.

שאריות חן - אזוביון, פיגמנטים מינרליים וזהב על קומוהאדה (נייר קנבוס), 2016. 97.15*78.74 ס"מ.

"שין-האנגה, ההדפסים החדשים"

התערוכה השנייה: "שין-האנגה, ההדפסים החדשים" תערוכה יפהפייה, שגרמה לי להרגיש כאילו אני מטיילת בנופיה הקסומים של יפן, או קצת בתוך אגדת ילדים נאיבית מאויירת.

ביפן היתה תרבות ארוכת שנים של הדפסי אוקיו-א המסורתיים (ukiyo-e) מתקופת האדו 1600-1868 (Edo) תקופה ארוכה זו הסתיימה לאיטה עם פתיחת שערי יפן לתרבות המערבית.

התערוכה מציגה מעל ל-50 הדפסים ומתייחסת לאמני ההדפס שניסו להחיות אמנות מסורתית זו בשנים הראשונות של המאה ה-20, ולהשפעות המערב שחילחלו לתוך הטכניקה המסורתית.

אמני ההדפס היפני החדשים ניסו להכניס לתוך הטכניקה המסורתית, את הפרספקטיבה והציור הריאליסטי המדעי המערבי כדי להציל את טכניקת ההדפס היפני שגוועה. הדפסים מודרניים אלו אמנם החיו את הטכניקה, אך גרמו לה לאבד את ציוויונה המקומי. האמנים האירופאים באותה תקופה ברחו מהריאליזם לכיוון ההדפס היפני והיפנים נפתחו למערב וזה מה שהביא את הקץ על טכניקה מסורתית זאת.

גשר גיון באמאקוסה, קאוואסה האסוי, הדפס עץ צבעוני, 1924, 28.5*20.5 ס"מ.

עורב על עץ ערבה בשלג, אוהארה קוסון, הדפס עץ צבעוני, 35*19.3 ס"מ.

מראה פארק אואנו, קובאיאשי קיוצ'יקה, הדפס עץ צבעוני, 1879, 24*34.3 ס"מ.

זוהר שקיעה בטסוקישימה, טקהאשי הירוקאי,הדפס עץ צבעוני, 1926, 24*36.5 ס"מ.

אינאטורי, איזו, טקהאשי הירוקאי,הדפס עץ צבעוני, 1926, 24.2*36.7 ס"מ.

מקדש אינארי, פושימי, קיוטו, סדרה: "מקומות מפורסמים בבירה", הוקו, הדפס עץ צבעוני, שנות ה-30 של המאה ה-20, 21.2*34.7 ס"מ.

"קטן הוא יפה"

התערוכה השלישית: "קטן הוא יפה" היא תערוכה המציגה חפצים זעירים שנעשו במיומנות טכנית מרשימה, אם באולם המרכזי היצירות גדולות מימדים, כאן תאלצו להתקרב, להתכופף ולעשות פוקוס מדוייק בעיניים כדי להבחין בפרטים הקטנטנים מלאי ההומור. לחיבה לחפצים הקטנים מקורות דתיים ומעשיים גם יחד. המשאבים המוגבלים ביפן ביחס לאוכלוסיה, עם התפיסה הבודהיסטית המינימליסטית הובילו את האמנים היפניים להתמחות במיניאטורות הללו ולהעריכן.

טסובה (מגן יד לחרב), שוקי ושלושה אוני (שדים), חתימה: (אוקאווה) שיהו (סאדאמוטו), חותם: בישו יושיאקי נובומאסה, ברזל, שיבוץ זהב, בערך 1850, 7.9 ס"מ.

קאטאבורי נטסקה, שולה צדפות, קרן, המאה ה-19, 7.7 ס"מ.

קוזוקה (ידית לסכין קטנה), שוקי, מגרש השדים, חתימה: (סאוואקי הוגן) סוקטאטסו וקאקיהאן, נחושת, בערך 1865, 9.9*1.5 ס"מ.

קאטאבורי נטסקה, בונה חביות, נאגאי ראנטיי, שלהי המאה ה-18, שנהב צבוע בחלקו ומשובץ בשנהב אפור 2.4 ס"מ.


58 צפיות