ארנבות זכוכית ונערות מלאכיות - מאסאיו אודהאשי


הפוסטים שלי השבוע מוקדשים לחומר שמקיף אותנו כבר מתקופת האבן, הזכוכית.

בני האדם בתקופת האבן השתמשו בזכוכית הגעשית (אובסידיאן) לסתת סכינים וראשי חץ.

ייצור של זכוכית על ידי בני אדם התחיל לפני כ-5-6 אלף שנים. דרך חרוזים עדינים ותכשיטים, יצירת בקבוקונים ועד חלונות ויטראז' מופלאים בימי הביניים.

זכוכית היא חומר שהעיבוד שלו דורש המון כוח פיזי, הבערת אש במאות מעלות, נשיפה וניפוח, קירור והקשייה, היא עוברת בין מצבים של נוזל ומוצק, היא לוהטת וקרה, ודורשת תשומת לב מיוחדת בשל שבריריותה.

השבוע אציג לכם שלושה אמנים נהדרים, כל אחד נוגע בזכוכית בדרכו הייחודית ומעוררת ההשראה.

הפוסט הראשון מוקדש לפסלת זכוכית יפנית, מאסאיו אודהאשי (Masayo Odahashi).

מאסאיו למדה תואר ראשון ושני באמנויות ביפן, היא מרצה באוניברסיטה, הציגה תערוכות רבות, זכתה במלגות ובפרסים ויצירותיה נמצאות באוספים שונים בעולם.

מאסאיו אוספת רגעים מחיי היומיום בזכרונה כמו צבעים שונים, צורות, דברים ישנים וחדשים. זכרונות שיש לכולנו, אבל אצלה מתגבשים לכדי השקפת עולם, היא מחברת אותם יחד לכדי משהו חדש המתבטא ביצירה.

היצירה לדבריה היא דרך להגיע להבנה עצמית, דרך לחלוק את השקפת העולם שלה ודרך לתקשר מעבר למילים.

מאסאיו מתייחסת ביצירתה לטיולים למקדש עם הוריה ולאגדת עם יפנית, אגדת הארנב הלבן.

האגדה מספרת על קונינושי, האח הצעיר מבין שמונה אחים שנסעו לחזר אחרי הנסיכה יקמי. בדרכם לנסיכה, ארנב ערמומי עצר אותם וביקש מהם עזרה. במקום לעזור לו, הם יעצו לו להתרחץ בים ולהתייבש ברוח, מה שגרם לו לכאב גדול. בניגוד לאחיו הבוגרים, האח הצעיר יעץ לארנב להתרחץ במי נהר מתוקים ולהתגלגל באבקני הפרחים, כך הגוף של הארנב נרפא. לאחר ההתאוששות, גילה את צורתו האמיתית כאל, ובהכרת תודה, הארנב אמר לאח הצעיר קונינושי, שיתחתן עם הנסיכה יקמי.

הנערות והארנבות שלה מאסאיו כמעט מדיטטיביות עם עיניהן העצומות. אלו נשים צעירות שנראות כמו מלאכיות.

בעיני עבודות הזכוכית שלה מרתקות ומהפנטות. חומר הזכוכיות הופך אותן לעדינות, שבריריות, שקופות ומוארות.

עבודות רבות שלה הן זוגיות וקבוצתיות, קצת כמו סצינה מתוך קומיקס או סיפור. אותה נערה שחוזרת על עצמה, כל פעם במנח ידיים מעט שונה שמייצר תחושה של תנועה, או הארנבת והנערה הישובות זו מול זו בסירה, או הארנבות הלבנות שיוצרות מעגל.

מאסאיו מספרת שהפסלים מייצגים תמיד אדם אחד ואת השתקפותו, את שני הצדדים של החיים, את שני צידי אופיו של האדם.

מאסאיו היא חלק מזרם של אמנים יפניים, חלקם הופיעו אצלי בפוסטים קודמים, שעובדים על דרכים להחיות את האמנות היפנית המסורתית, עם חומרים וטכניקות מסורתיות משולבות בטכניקות עכשוויות ואמירה אישית.