הדפס יפני מודרני נקי ומדויק

June 4, 2019

אתמול היה לי מן יום שכזה של חוסר השראה ומצב רוח מהורהר על הקיץ החם שמגיע ועל סוף שנת הלימודים. 
לא הצלחתי להושיב את עצמי ולכתוב פוסט על אמנות, הייתי עסוקה בפעילות אימהית של סגירת פינות כמו תשלום חוגים ופגישות סיכום עם הצוות החינוכי.
בכל זאת לא ויתרתי, מכיוון שהייתי בקרבת מקום החלטתי לקפוץ למוזיאון טיקוטין במרכז הכרמל, לספוג קצת תרבות יפנית והשראה מתערוכה שטרם הספקתי לראות ועוד מעט ננעלת.

התערוכה "גן חורפי: חקר עולם הדמיון של המיקרופופ באמנות היפנית העכשווית", נאצרה על ידי מבקרת האמנות היפנית מידורי מאטסואי. בתערוכה 35 יצירות ובהן רישומים, ציורים ועבודות וידאו של 14 אמנים, פעילים משלהי שנות ה-90 של המאה העשרים.

 

הטקסט של התערוכה מעניין יותר מהתערוכה עצמה. לא הצלחתי להתחבר ולהבין את האוסף האסוציאטיבי של העבודות. 
יכול להיות שצריך להבין יותר לעומק את התרבות היפנית ומה עשתה הגלובליזציה והחדירה של תרבות המערב למחשבתם של האמנים היוצרים ביפן, אבל אפילו בתור חובבת אמנות יפנית, שמגיעה באופן קבוע כמעט לכל תערוכה במוזיאון טיקוטין, לא הבנתי את האוצרת ואת הראש שלה, והרבה מהעבודות נראו לי ילדותיות ולא בשלות.
זאת כמובן רק דעתי ואתם מוזמנים לשפוט בעצמכם.

 "צליל הקפאת הגוף והתודעה: סיפור של בלונים"
מאהומי קוניקאטה
אקריליק על קנבס, 2007, 162*136 ס"מ
 

 "פסטיבל של נערה למען חיילים מובסים"
מאהומי קוניקאטה
אקריליק על קנבס, 2007, 116.7*91 ס"מ.
 

 "מערה חסרת תועלת"
מאהומי קוניקאטה
אקריליק על קנבס, 2007, 90.7*116.5 ס"מ.
 

 "דג מעופף"
מאקיקו קודו
שמן על קנבס, 2006, 130.5*162 ס"מ.
 

 "נולד מזרעים"
מאקיקו קודו
שמן על קנבס, 2007, 145.5*112.5 ס"מ.
 

 "פנים בוכיות"
מאסאיה צ'יבה
שמן על קנבס ועץ, 2008
גובה 160 ס"מ.
 

מכל 35 העבודות התחברתי מאוד לעבודה אחת שנקראת "רישום למגלשת חתול" של האמן טאם אוצ'יאיי (Tam Ochiai). פורמט גדול 152 על 223.7 ס"מ רישום בעיפרון. אוצ'יאיי יצר מעין שפה חתולית משלו. על נייר לבן גדול הוא סימן ביד חופשית ומלאת דמיון תשעה חתולים במצבי גלישה שונים. בהתבוננות מרחוק הם נראים ממש כמו אותיות קליגרפיות, אותיות חתוליות וגמישות מעוררות חיוך. יש משהו משחקי ושובב בחתול הגולש, המורכב מקווים ויוצר רישום מהיר ודינמי כמעט כמו הגלישה עצמה במגלשה.

 "רישום למגלשת חתול" של האמן טאם אוצ'יאיי (Tam Ochiai). פורמט גדול 152 על 223.7 ס"מ רישום בעיפרון.
 

לעומת זאת, תערוכה נוספת הנמצאת באולם הקטן יותר באוצרותה של ד"ר אילנה זינגר-בליין, תערוכת הדפסים מודרניים מאוסף המוזיאון, פשוט יפהפיה. כל הדפס הוא עולם קסום, מלא פרטי פרטים, רווי באסתטיקה יפנית מדויקת, עם ניחוח של טכניקות מתחדשות אוניברסליות. לצערי היה קשה לצלם בגלל מסגור הזכוכית, ואי אפשר היה למצוא קטלוג או גלויות. אז אלו תמונות שהצלחתי לצלם. יש שם כ-50 הדפסים במגוון טכניקות והשפעות, שהמשותף היחיד לכולם הוא וירטואוזיות וניקיון מעורר השתאות. 
למי שחובב הדפס מאוד מומלץ לראות ולהתעמק.

"ירח סתיו"
סואזן אייקינס
תצריב צבע, 102/200
 

 ללא כותרת
קובאיאשי דונגה
תצריב, 57/100
 

 "טריפטיך - סוף הקרב"
יוקויאמה אאוי
תצריב מונוכרום, 8/20, 1987
45.5*65.8 ס"מ.
 

 "דלעת צהובה"
קוסאמה יאיוי
הדפס משי, 4/98, 1994
45.5*52.5 ס"מ.
 

 "פאוואן (מנגינה) לבובה אוטומטית"
פוג'יווארה יוריה
תצריב, אקווטינטה, 16/35, 1984
53*34 ס"מ.
 

 

 "שירה פסטורלית II"
מאטסונה טומיקו
תצריב 4/25, 1985
45.2*63.8 ס"מ.
 

 "כוכב לכת אשלייתי - שורשים IV"
קובאיאשי קייסי
תחריט עץ, 10/80, 1997
56.5*29.5 ס"מ.
 

 "שיר הרוח III"
טאקאהאשי שו
תצריב 6/80
55.6*20.5 ס"מ
 

 פרט מתוך הדפס גדול
"רץ I (כדור בסיס)"
תצריב 15/30, 1985
40.5*59 ס"מ.
 

 "יחידה - עבודה מס' 85"
האמאנישי קאטסונורי
מזוטינטה, עלי זהב, 12/50, 1999
36*60 ס"מ.
 

 

Share on Facebook
Please reload

פוסטים אחרונים
Please reload

חיפוש לפי נושא
Please reload

עקבו אחריי
  • Facebook Classic