top of page

עננים בהדר


"עמוד ענן" - תערוכה חדשה במוזיאון הרמן שטרוק

ביקרתי השבוע בתערוכה החדשה עמוד ענן במוזיאון הרמן שטרוק בחיפה, כבר מהשם הרב-משמעי, עוד לפני שנכנסתי לתערוכה הסתקרנתי.

מחד, התנגן לי בראש אחד השירים האהובים עליי בעברית : "כמו עמוד ענן, כך תלך לפני העדר..."

אם בא לכם לשמוע קצת יוני רכטר ועלי מוהר תקליקו כאן:

ובדיסוננס גמור לשיר העליז, הזיכרונות הלא כל כך רחוקים מהמבצע הצבאי עמוד ענן ברצועת עזה ב-2012, בו השתתף בעלי.

עמוד ענן היא תערוכה קבוצתית שעושה שימוש במשמעויות האלו ובמשמעויות ענניות נוספות. התערוכה מחולקת לכמה חללים, כל אחד עוסק בעננים מהיבט אחר. מבחינה היסטורית כדאי להתחיל דווקא מהקומה העליונה, מיקום היצירות למעלה, כנראה לא נבחר סתם והן עוסקות בעננים כמשהו נשגב, עליון, שמיימי ורוחני דתי.

למה דתי? עמוד הענן ביהדות מתייחס להופעתו של האלוהים לפני בני ישראל במדבר ביציאתם ממצריים ולמעשה מוזכר גם בברית החדשה ובקוראן בהקשרים דתיים דומים.

"וַה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ, וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם לָלֶכֶת יוֹמָם וָלָיְלָה. לֹא-יָמִישׁ עַמּוּד הֶעָנָן יוֹמָם, וְעַמּוּד הָאֵשׁ לָיְלָה, לִפְנֵי הָעָם." (ספר שמות, פרק י"ג, פסוק כ"א)

בקומה העליונה אפשר למצוא שני חללים, בראשון הדפסיו הרגישים והעדינים של נוף הכרמל המקומי של הרמן שטרוק. אם תגיעו בשעת הדרכה תוכלו לשמוע ולראות הסבר על תהליך העבודה של ההדפסים, כולל הדגמה על המכבש המקורי של שטרוק. על פניו יש כאן תיאורי נוף פשוטים, אך הם שואבים מההיסטוריה האמנותית של העיסוק באיתני הטבע, בהשפעת הזרם הרומנטי של המאה ה 19 בעיקר בגרמניה. מכיוון ששטרוק נולד בגרמניה בסוף המאה ה 19, ככל הנראה הושפע מהזרם הרומנטי, שהתייחס לטבע כאל חלק מהבריאה. הטבע הגדול העוצמתי והנשגב לעומת קטנותו של האדם.

הרמן שטרוק

הרמן שטרוק, חיפה V, תצריב ותצריב שעווה רכה, 1923 בקירוב

בחלל השני בקומה זאת, ציורי עננים כמעט רומנטיים, נטולי אמירה פוליטית.

מאיה גולד

מאיה גולד, ללא כותרת (אקו) 2011, שמן על בד

אריה אזן

אריה אזן, נולד בהומבורג-סאאר, גרמניה 1934, מתוך הסדרה "קו רקיע" 2008-2009 שמן על בד

הקומה הראשונה עוסקת בהיבטים עכשוויים יותר, הענן הנשגב בחוויה המקומית הופך להיות עמוד עשן, ענן של פצצות, ערפל ומלחמה. יש שם כמה עבודות עוצמתיות עם צבעוניות עזה ובוערת שמודגשות במיוחד על רקע הקיר השחור עליו הן מוצגות.

יונתן הירשפלד, נולד בירושלים, 1979, קינה V, שמן על בד 2016.

שירלי וגנר, נולדה בתל אביב, 1969, התפוצצות עם כביש 2013, הדפס כרומוגני

בנוסף יש כמה עבודות וידאו והדפסים עכשוויים בטכניקות שונות.

לא אעשה לכם ספוילר לכו לראות את התערוכה.

ולמי שלא מכיר, המוזיאון עצמו נמצא בבית שאליו עברו בני הזוג שטרוק בשנת 1925. זהו בית בעל שלוש קומות שעיצב עבורם האדריכל אלכסנדר ברוואלד ברחוב ארלוזורוב מספר 23. הבניין עצמו יפהפה ושווה ביקור אדריכלי, ללא קשר לתערוכה. הבניין מצופה אבן מקומית, חלונות בעלי קשתות ועיטורי לוטוס. קומת קרקע מרווחת, סטודיו בקומה השנייה ומרפסת על הגג. המבנה נבנה במיוחד עבור שטרוק ועבר גלגולים רבים לאחר מותו וכמעט נהרס, ולאחר מאבק ציבורי הוצל ושומר. אפשר לקרוא על כך עוד כאן:

פרטי התערוכה:

אוצרת: סבטלנה ריינגולד

נעילה: ראשון, 19.08.18

אם אתם אוהבים לקרוא על תערוכות, מזמינה אתכם לפוסטים נוספים שכתבתי:


bottom of page