הוֹקוּסָאי וגל ההדפסים היפניים 葛飾北斎

אחת מטכניקות האמנות האהובות עליי ביותר היא ההדפס.

אני אוהבת לגלף בעצמי, ולשחק עם האפשרויות הבלתי מוגבלות של שכפול ההדפס בטכניקות צביעה שונות. כחלק מיצירת ההדפסים שלי אני אוהבת לחקור, לקרוא ולהכיר לעומק אמני דפוס מעולים, גם עכשוויים וגם כאלה שהטביעו חותמם (כפל משמעות) על התחום.


אחד האמנים המשפיעים והחשובים בתחום ההדפס הוא קָצוּשִיקַה הוֹקוּסָאי (Katsushika Hokusai) צייר יפני ואמן אוקיו-אה מתקופת אדו (1760-1849).

הוקוסאי הוא אחד מנציגיה הבולטים של אמנות הדפסי העץ, וידוע במערב בזכות סדרת ההדפסים שלו: "36 מבטים על הר פוג'י" שכוללת את ההדפס המפורסם “הגל הגדול בסמוך לקאנאגאווה".

במהלך חייו החליף הוקוסאי יותר מ-30 שמות, כך שנהוג לחלק את חייו לתקופות בהתאם לשמות תחתיהם התפרסם באותה תקופה. את מרבית יצירותיו הידועות יצר אחרי גיל 60, ובשנים האחרונות לחייו כתב:

"כל מה שיצרתי עד גיל שבעים לא שווה יריקה. בגיל שבעים ושלוש התחלתי לתפוס את מבנה הציפורים, החיות, החרקים והדגים, ולהבין איך גדלים הצמחים. אם אמשיך לנסות...לקראת גיל תשעים אוכל לחדור למהות שלהם. כשאהיה בן מאה תהיה לי הבנה אלוהית שלהם, ולקראת מאה ושלושים כל קו ונקודה שאשים על הנייר יהיו חיים. הלוואי והשמיים, המעניקים חיים ארוכים, יתנו לי הזדמנות להוכיח שאינני משקר.”

סדרות הנופים של הוקוסאי השפיעו רבות על סגנון האוקיו-אה והשאירו חותם משמעותי על האמנות העולמית.

הוקוסאי התחיל לצייר בגיל 6. את האמנות למד ככל הנראה מאביו, שמלאכתו כללה קישוט מסגרות מראות בציורים. בגיל 12 נשלח לעבוד בחנות ספרים. בגיל 14 הפך לשולייתו של גלף, והתלמד אצלו עד גיל 18.

הוא עבד בסטודיו של שונשו במשך יותר מ-10 שנים ולאחר מותו התחיל לחקור סגנונות אחרים של ציור יפני וכן ציור מערבי שהגיע ליפן באותה תקופה. הוא גורש מהסטודיו על ידי תלמידו הראשי של שונשו, כנראה מפני שהעז ללמוד את הסגנון של בית הספר היריב קָאנוֹ.

בהדרגה השתנו הנושאים בהם עסק, הוא החל לעסוק בנופים ובסצנות חיי היום-יום. שינוי זה הביא לפריצת דרך בקריירה שלו.

הוקוסאי אייר ספרי שירה וכן עבד כצייר עצמאי, לימד ויצר ספרי לימוד, ועד סוף חייו הכשיר כ-50 תלמידים.

יצירתו השפיעה על האמנות האירופית בעיקר אחרי מותו, לאחר שבשנת-1867 נפתחה התערוכה העולמית של פריז שבה הוצב לראשונה ביתן יפני שזכה להתעניינות עצומה, בעיקר בקרב האימפרסיוניסטים הפריסאים.

אני אוהבת לראות את האיזון הצבעוני בהדפסים של הוקוסאי, את עדינות הקו בפתיתי השלג והציפורים, לעומת הדינמיות והאלכסונים הדרמטיים בסערות הים והגלים. את ההומור בציורי השדים ולוחמי הסומו. ואת הפרספקטיבה שיוצר בהדפסיו המאורכים בשבילים ובגשרים הנכנסים לעומק הנוף.

הבאתי לכאן מבחר קטנטן מהדפסיו, הוא הותיר אחריו אלפים.


מי שרוצה להבין את עומק ההשפעה של הוקוסאי גם היום, יכול להציץ באינסטגרם תחת התיוג #hokusai


אני ממשיכה להביא לכם אמנות טובה מהארץ ומהעולם, כזאת שאני אוהבת, כזאת שמעוררת בי מחשבה וסקרנות.

אם אתם אמנים או אמניות או מכירים מישהו כזה מוזמנים ליצור קשר.

כל הפוסטים מופיעים גם בפייסבוק שלי מוזמנים לקרוא ולהנות.


Katsushika Hokusai, Tama River in Musashi Province (Bushu Tamagawa), from the series "Thirty-six Views of Mount Fuji (Fugaku sanjurokkei)", 1825–1837, Color woodblock print; oban, 26.2 × 37.5 cm, Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, Fishing Boats at Choshi in Shimosa (Soshu Choshi) from the series "One Thousand Pictures of the Ocean (Chie no umi)", 1828–1838, Color woodblock print, Chuban, 25.8 × 18.9 cm, Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, Canary and Peony (Kanaari, shakuyaku), from an untitled series of flowers and birds, 1829–1839, Color woodblock print; chuban, 10 × 7 1/2 in, Art Institute of Chicago.



Katsushika Hokusai, Bullfinch and Weeping Cherry (Uso, shidarezakura), from an untitled series of flowers and birds, 1829–1839, Color woodblock print; chuban, 10 × 7 1/2 in, Art Institute of Chicago.



Katsushika Hokusai, Horseman in Snow, from the series "A True Mirror of Japanese and Chinese Poems (Shiika shashin kyo)", 1828–1839, Color woodblock print; vertical nagaban, 51.9 × 22.5 cm, Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, Hawk, from The Picture Book of Realistic Paintings of Hokusai (Hokusai shashin gafu), 1809–1819, Color woodblock print (album sheet), 33.8 × 22 cm, Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, Crossing the Frozen Suwa Lake in Shinano Province (Shinshu Suwa kosui kori watari), 1828-38, Color woodblock print; vertical nagaban, 20 5/8 × 9 1/8 in. Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, Cranes on snow-covered pine, 1829–1839, Color woodblock print; vertical nagaban, 20 5/8 × 9 1/4 in., Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, A Peasant Crossing a Bridge, from the series A True Mirror of Chinese and Japanese Poems, 1835–1839, Color woodblock print; nagaban, 50.0 × 23.2 cm, Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, Hydrangea and Swallow, from an untitled series of large flowers, 1828–1838, Color woodblock print; oban, 26.1 × 38.5 cm, Lilies, from an untitled series of Large Flowers, c.1833-34, Color woodblock print; oban, 25.0 × 36.1 cm, Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, Kohada Koheiji, from the series "One Hundred Ghost Tales (Hyaku monogatari)", 1826–1836, Color woodblock print; chuban, 25.6 × 18.1 cm, Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, Lilies, from an untitled series of Large Flowers, c.1833-34, Color woodblock print; oban, 25.0 × 36.1 cm, Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, Memorial Anniversary (Shunen), from the series "One Hundred Ghost Tales (Hyaku monogatari)", 1831–1832, Color woodblock print; chuban, 24.3 × 18.5 cm, Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, Sakanoshita, from the series "Fifty-three Stations of the Tokaido" (Tokaido gojusan tsugi), 1801-11, Color woodblock print; chuban, Approx. 24 × 18.3 cm, Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, Tenji Tenno (The Emperor Tenji), first poet in the series One Hundred Poems by One Hundred Poets Explained by the Nurse, 1830-41, Color woodblock print; yoko oban, 26.2 × 37.7 cm, Art Institute of Chicago.



Katsushika Hokusai, The Laughing Demoness (Warai Hannya), from the series "One Hundred Ghost Tales (Hyaku monogatari)", 1831–1832, Color woodblock print; chuban, 9 15/16 × 7 1/16 in, Art Institute of Chicago.



Katsushika Hokusai, The Mansion of the Plates (Sara yashiki), from the series "One Hundred Ghost Tales (Hyaku monogatari)",1831–1832, Color woodblock print, chuban, 25.5 × 18.6 cm, Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, Yoro Falls in Mino Province (Mino no Yoro no taki), from the series "A Tour of Waterfalls in Various Provinces (Shokoku taki meguri)", 1828–1838, Color woodblock print; oban, Approx. 38.2 × 25.4 cm, Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, The Sumo Wrestlers Uzugafuchi Kandayu and Takasaki Ichijuro, 1778–1789, Color woodblock print; aiban, 32.7 × 22.5 cm, Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, Under the Wave off Kanagawa (Kanagawa oki nami ura), also known as The Great Wave, from the series "Thirty-Six Views of Mount Fuji (Fugaku sanjurokkei)", 1826–1836, Color woodblock print; oban, Signature: Hokusai aratame Iitsu fude Publisher: Nishimura-ya Yohachi, 25.4 × 37.6 cm, Art Institute of Chicago.


Katsushika Hokusai, Ariwara no Narihira, from the series A True Mirror of Chinese and Japanese Poems, 1825–1835, Color woodblock print; nagaban, 50.3 × 21.3 cm, Art Institute of Chicago.