top of page
תמונת הסופר/תשולמית וינשטיין ישראל

על אמנות ומלחמה - פוסט עשירי - לכל איש יש שם

היום ה-45 למלחמה

אני רוצה להציג לכם שתי אמניות שיוצרות בעת המלחמה עבודות אמנות מיוחדות שחורטות ורושמות את השמות, האחת רושמת בתפילה את שמות החטופים והשניה חורטת בתפילה את שמותיהם.

שתי עבודות אמנות שהן תפילה, המילים, השפה, השמות, עבודות המחוברות לעומק התרבותי של העם היהודי, לטקסט, לרצון להשפיע ולו במעט דרך החיבור לשם, לאותיות ולמילים על השבת החטופים.


העבודה הראשונה של מרים ליפשיץ, מרצה לאמנות, יוצרת, כותבת וגם חוקרת,

מרים משלבת רישום, אמנות וכתיבה, עבודות רבות שלה נושאות אופי היסטורי ועוסקות בזיכרון.

מרים מספרת על עבודתה:

"הרשימה שהפכה לפרפורמנס"

"אסון שמחת תורה, השביעי באוקטובר, חלחל לתודעתי אט אט,

וככל שחלחל, הרגשתי נעשתה רעה יותר כבדה יותר.

המספרים, העדויות, הרגשת החידלון בלתי אפשרית.

עוברת על רשימות הנופלים, קוראת את המעט על חייהם,

אי אפשר להכיל את המספר, את הכמות,

תוהה אם אצליח לעבור על כל השמות.

בשבילי זה רק לעבור.

עבור הקרובים אלו כל חייהם!

מחשבה זו מכריחה אותי לכל הפחות לקרוא, לכתוב.

כל תיאור חזותי יגמד את המימד, העומק החלל העצום.

ואיכשהוא תמיד בסוף אני מתחברת לטקסטים או למסה של דברים.

בחרתי ליצור בהשארת יצירתו של האמן הקונספטואלי, הפולני, רומן אופלקה.

ביצירתו "מאחד ועד אין סוף" אופלקה רושם בהתמדה מספרים לפי סדרם, כשהוא קורא את שם המספר בקול.

מידי כמה אלפי מספרים הוא מצטלם ומתעד את עצמו בתקופה זו.

תודות לד"ר נעה כהן, חברתי לערב שירה למען החטופים בגלריית המקלט,

יצרתי פרפורמנס בשיתוף הקהל.

רשימת החטופים הפכה לתפילת רבים כששמותיהם מופיעים עם שם אימם כמקובל בתפילה,

כל אורחת מהקהל מקריאה שם, וכל הקהל אחריה, ואני מתעדת תוך כדי על גבי הבד.

אי אפשר להעביר במילים אוירה, אבל היה שם משהו אחר.

חיבור מרגש. קשה אמיתי וכן.

לי אישית זו היתה חוויה והרגשת חיבור.

מכירה כל חטוף בשמו. מחכה לכל אחד ואחת לשובם בחיים בעזרת ה'."


תמונה מתוך "הרשימה שהפכה לפרפורמנס", מרים ליפשיץ בגלריית המקלט, 5.11.23.


תמונה מתוך "הרשימה שהפכה לפרפורמנס", מרים ליפשיץ בגלריית המקלט, 5.11.23.


תמונה מתוך "הרשימה שהפכה לפרפורמנס", מרים ליפשיץ בגלריית המקלט, 5.11.23.


תמונה מתוך "הרשימה שהפכה לפרפורמנס", מרים ליפשיץ בגלריית המקלט, 5.11.23.


תמונה מתוך "הרשימה שהפכה לפרפורמנס", מרים ליפשיץ בגלריית המקלט, 5.11.23.


היצירה השנייה היא של האמנית יאנה סטופ

יאנה חיה מלמדת ויוצרת בעיר רחובות, היא למדה באופן בלתי פורמלי ציור ריאליסטי וכשחיפשה מקורות השראה נוספים החלה לחרוט באלומיניום.

בעבודותיה משלבת דימויים ולעיתים אף ציור שמן ריאליסטי, ולרוב שוזרת טקסטים מהיומנים שלה.

החריטה נעשית בכתב מראה על צידו הכסוף של האלומיניום, ואת התוצאה הסופית ניתן לראות על הצד המוזהב של החומר, צורתו הגולמית.

לבסוף היא תופרת את רצועות האלומיניום לתוך הקנבס כסמל לחיפוש הנצחי שלה אחר אחדות, שלמות וריפוי.


בימים אלו יאנה חורטת שוב ושוב את שמות החטופים, אלה שהותרו לפרסום. חוזרת וחורטת שוב שוב ושוב ונושאת בליבה תפילה לחיים, לחוזק לחזרתם הביתה.


מצורפות עוד שתי עבודות של יאנה סטופ מתקופת המלחמה המשלבות חריטת אלומיניום וציור בצבעי שמן

יאנה סטופ, 2023

שמות החטופים חרוטים באלומיניום

יאנה סטופ, 2023

יאנה סטופ, 2023


אני מצרפת לעבודות את השיר שמתנגן לי בראש: "לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם", שירה של המשוררת הישראלית זלדה, בדרך כלל מקושר עם השואה, אך יצא אחרי מלחמת יום הכיפורים בספרה - אל תרחק: שירים, ב-1974.


לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתַן לוֹ אֱלֹהִים וְנָתְנוּ לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתְנוּ לוֹ קוֹמָתוֹ וְאֹפֶן חִיּוּכוֹ וְנָתַן לוֹ

הָאָרִיג לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתְנוּ לוֹ הֶהָרִים וְנָתְנוּ לוֹ כְּתָלָיו לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתְנוּ לוֹ הַמַּזָּלוֹת וְנָתְנוּ לוֹ שְׁכֵנָיו לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתְנוּ לוֹ חֲטָאָיו וְנָתְנָה לוֹ כְּמִיהָתוֹ לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתְנוּ לוֹ שׂוֹנְאָיו וְנָתְנָה לוֹ אַהֲבָתוֹ לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתְנוּ לוֹ חַגָּיו וְנָתְנָה לוֹ מְלַאכְתוֹ לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתְנוּ לוֹ תְּקוּפוֹת הַשָּׁנָה וְנָתַן לוֹ עִוְרוֹנוֹ לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתַן לוֹ הַיָּם וְנָתַן לוֹ מוֹתוֹ


כל העבודות באדיבותן של האמניות.

כל אמן או אמנית שיוצר כעת ורוצה לשלוח אליי עבודות, אשמח לצרפן לפוסטים.

מאחלת לכולנו ימים רגועים ובשורות טובות!


הפוסטים מופיעים גם בפייסבוק שלי

מוזמנים ומוזמנות להירשם באתר לרשימת התפוצה/ניוזלטר ולקבל במייל כל פוסט חדש שיוצא.

Comments


bottom of page