top of page

עולם של טקסטורות


בכל חודש אני מוצאת את עצמי מתעמקת בנושא חדש, לפעמים אני בוחרת את הנושא, ולפעמים הוא מוצא אותי. נושא המרקמים מעסיק אותי תמיד, במגע, בהתבוננות בצילום וכמובן ביצירה בחומר.

יש כאן קולאז'ים של תמונות שצילמתי: מרקמים של אוכל, מרקמי אוספים, מרקמים בטבע ומרקמים באדריכלות.

חלק משמעותי ביצירה שלי ובמה שאני מנסה להעביר הלאה לכל מי שבא ללמוד ממני, זאת האהבה לחומרים ולטכניקות ייחודיות בשימוש בהם. כשאני מלמדת צבעי מים או אקריליק, אני לא נשארת רק עם החומר הבסיסי, אני תמיד מוסיפה ומערבבת חומרים נוספים כדי לשנות את המרקם הנוצר בצבע ולייצר תחושה של חומריות אחרת ומעניינת.

בצבעי המים אני מכניסה חומרים שמשפיעים על המים, דוחים אותם, סופחים, סופגים כמו מלח, אלכוהול ורבים נוספים.

ואילו בצבעי האקריליק אני משלבת אינסוף חומרים, חלקם אני מניחה על הבד מתחת לצבע וצובעת עליהם, וחלקם מתערבבים בתוך הצבע כמו חול, נייר או מדיומים (חומרים) שמיוצרים במיוחד עבור צבע האקריליק, כמו משחות עיצוב למיניהם.

הנה כמה דוגמאות של משתתפות בקורס אקריליק, מתוך מפגש שעסק כולו ביצירת מרקמים.

באמנות יש שני סוגים עיקריים של טקסטורה, הראשונה טקסטורה אמתית, כזאת שכאשר ניגע בה נחוש בליטות, חספוס, שקעים, דביקות, חלקלקות או כל מרקם אחר שניסינו לייצר דרך ערבוב חומרים, או הנחה ייחודית של הצבע.

הטקסטורה השנייה היא כזאת שמייצרת אשליה של טקסטורה, באמצעים ציוריים אנחנו מציירים ציור שטוח במרקם חלק, שנראה כמו חומר, למשל קטיפה, פרווה, עץ, זכוכית או אבן.

האפשרות הראשונה, יצירת טקסטורה אמתית בציור, דורשת מהאמן לעבוד בטכניקות שונות להנחת החומר, ולאו דווקא בטכניקת עבודה קלאסית עם מכחול. וינסנט ואן גוך לדוגמה בחלק מציוריו הניח את הצבע בשכבות עבות שיש להן כמעט איכות פיסולית, מעין תבליט שטוח, הטכניקה הזאת נקראת אימפסטו. העבודה בציור בדרך זאת, היא בעלת נפח ומרקם חומרי מאוד, שפעמים רבות נתפס כיצרי וקשור לסערת רגשותיו של האמן.

לדוגמה ציור של וינסנט ואן גוך מ 1890 גזעי עץ בדשא

באפשרות השנייה, כשמדמים טקסטורה בציור, צריכים להיות בעלי יכולת ציור גבוהה כדי ליצור אשליה של חומר.

לדוגמה ציורו של יאן ואן אייק מ 1434, נישואי הזוג ארנולפיני, ואן אייק צייר בצבעי שמן על עץ אלון, מגוון מדהים של חומרים, מבלי להשאיר את משיכת המכחול. הוא צייר מרקם דמוי קטיפה, בדים אחרים ופרווה, מראה מבריקה והשתקפות בתוכה, נברשת מתכת נוצצת, פרווה של כלב, רצפת עץ, קיר אבן, פירות ועוד. הציור עצמו חלק ונטול טקסטורה אמתית.

בשיעורי ציור ורישום קלאסיים לומדים כיצד לייצר את אותה אשליית חומר, כיצד לצייר באותו חומר מרקמים שונים. בעבר למדתי עיצוב תעשייתי ובמסגרת הלימודים היה לי קורס שנקרא המחשת חומרים, הנה דוגמה לתרגיל מקורס זה.

אני רוצה להזמין אתכם לקחת חלק בסדנה חדשה שאני משיקה בחודש הבא וכולה מרקמים בטכניקות מגוונות המשלבות אקריליק עם חומרים מעניינים ומפתיעים.

או להצטרף למיני קורס אקריליק בארבעה מפגשים הכולל גם את מפגש המרקמים.

כל הפרטים על הקורס בלינק - מיני קורס אקריליק

בנוסף אני מציעה לכם להציץ בלוח השראה שכולו טקסטורות נפלאות שאספתי בפינטרסט.

המלצה להצצה לאמן עכשווי שמצייר באופן מאוד פיסולי בכמויות גדולות של צבע המונח בשכבות ויוצר שכבות צבע חומריות ומלאות מרקמים, ג'סטין גפרי - JUSTIN GAFFREY.


bottom of page