top of page

ניירות לצבעי מים - כל התורה


מבחר בלוקים ודפדפות נייר צבעי מים של יצרנים שונים

Blank paper has always inspired me (Daniel Handler)

הפוסט הזה מוקדש לנייר, ולשאלה: איך לבחור נייר מתאים לצבעי מים?

במדריכים קודמים שפירסמתי עסקתי בבחירת מכחולים ובצביעה, והפעם אנסה לעזור לכם בבחירת הנייר הנכון לעבודה עם צבעי מים, בין אם לציור,לצביעה או ליצירת רקעים.

כאשר מציירים בצבעי מים, לנייר שאנו בוחרים יש משמעות בקביעת איכות העבודה שלנו.

אפשר לחסוך הרבה זמן וכסף, אם נבין באיזו טכניקה אנחנו עובדים ואיזה סוג נייר מתאים לטכניקה שבה בחרנו. כל צבע מתנהג אחרת על ניירות שונים ובטכניקות שונות.

אם המטרה שלנו היא שהעבודה תחזיק לטווח ארוך, נקפיד לבחור נייל נטול חומצה (ACID FREE). יש הרבה סוגי נייר לצבעי מים ולאחר שנבין את הפרמטרים השונים למדידת נייר, נדע לעשות החלטה המתאימה לסגנון העבודה שלנו.

יש שבעה פרמטרים חשובים שעל פיהם נבחן נייר לצבעי מים:

1 - איכות

הפרמטר הראשון בבחירת נייר הוא האיכות. חומרי אמנות באופן כללי מדורגים בדרגות איכות של STUDENT ו- ARTIST ולפעמים נמצא גם דירוג PROFESSIONAL שבדרך כלל מקביל ברמתו ל ARTIST.

ניירות בדרגת אמן, יהיו לרוב נטולי חומצה, מה שאומר שהם מותאמים לשימור וליצירות אמנות. ניירות בדרגת איכות נמוכה יותר, המיועדים לסטודנטים עלולים להחזיק פחות ועלולים להפוך שבירים/פריכים עם השנים ולהצהיב.

2 - ייצור

ניירות לצבעי מים יכולים להיות מיוצרים ידנית, בתבנית/מסגרת או במכונה. נייר בעבודת יד הוא ברמה הגבוהה ביותר, נייר בתבנית מתקרב אליו וייצור במכונה בדרך כלל ברמה נמוכה יותר (על פי רוב אלו ניירות המיועדים לסטודנטים ומחירם נמוך יותר) בישראל קשה להשיג נייר עבודת יד, אך נייר המיוצר בתבנית הוא ברמה גבוהה וניתן לעבוד עליו בטכניקות מורכבות ומאוד רטובות.

3 - רכיבי הנייר

נייר לצבעי מים מורכב משילוב של מים וסיבים (תאית), על פי רוב של כותנה. בנייר בדרגת איכות גבוהה ההרכב צריך להיות 100% סיבי כותנה, מה שהופך את הנייר לחזק יותר וגמיש יותר.

ניירות זולים יותר עושים שימוש בסיבי עץ או שילוב של כמה סוגי סיבים שונים.

אם טכניקות העבודה שלכם עם הנייר אגרסיביות יותר כמו, מסיכות, שפשוף, גירוד והדבקות, כדאי לעבוד עם נייר 100% כותנה, שהוא כאמור, עמיד יותר.

4 - משקל הדף

משקל הדף אינו מעיד בהכרח על איכותו, ישנם ניירות דקים ועבים אצל אותם היצרנים. חשוב להבין כי נייר דק יותר לצבעי מים מ - 300 גרם ומטה, עלול להתקמט ולקבל בליטות כאשר יירטב, אך ברוב המקרים ניתן יהיה ליישר אותו. נייר עבה יותר מ - 300 גרם ומעלה, יכול לספוג כמות גדולה יותר של מים ולא יזדקק ליישור.

עובי הנייר נמדד על-ידי שקילה של 500 דפים במטר מרובע.

5 - טקסטורה

ארבעת הפרמטרים הראשונים אליהם התייחסתי: איכות, ייצור, רכיבי הנייר ומשקל הדף הם פרמטרים אובייקטיבים ברי מדידה, בעוד פרמטר הטקסטורה הוא עניין של העדפה אישית, התלויה בטכניקה שבה אנו עובדים, במראה הנייר ובמגע שלו. ישנן שלוש טקסטורות בדפי צבעי מים:

HOT PRESSED - מרקם חלק ופני שטח קשים

COLD PRESSED -מרקם חצי מחוספס לעתים מוגדר כ SEMI-ROUGH

ROUGH PAPER - מרקם גס ומחוספס יותר

הטקסטורה יכולה להשפיע על האופן בו אנחנו עובדים, בדפים חלקים יותר המים נספגים לאט יותר וניתן להניע את הצבע על פני הדף ומעט יותר קשה לשלוט בצבע.

בדפים בעלי טקסטורה גסה יותר, על פי רוב המים נספגים מהר יותר והמכחול עובר על הדף בצורה פחות חלקה, והם מתאימים לעבודה יבשה יותר.

ניירות צבעי מים בטקסטורות ובגוונים שונים

6 - גוון

רוב הניירות לצבעי מים הם בצבע לבן או קרם, מה שמאפשר לנייר להאיר מתחת לצבעי המים השקופים ולהשתמש בצבע הנייר כבתחליף לצבע הלבן. ישנן אפשרויות נוספות, ניירות לצבעי מים בגוונים שונים (TINTׂׂ) בעיקר מיני אפורים, אך קשה יותר להשיגם כי הם פחות מבוקשים.

בציור האבטיח שציירתי, ניתן לראות כיצד הדף הלבן מאיר מתחת לאיור כנקודות אור בציור, אין כאן שימוש בצבע לבן.

7 - פורמט

ניתן לקנות ניירות לצבעי מים בכל מיני פורמטים: גליון נייר בודד, גליל נייר, בלוק ודפדפת (PAD)

ישנם בלוקים בהם כדי למנוע התקמטות של הנייר, הנייר יהיה מודבק מכל הצדדים לבלוק ובגמר הציור כשהוא יבש, ניתן לנתק את הנייר באמצעות סכין. בבלוק רגיל בו הדף מודבק בצד אחד כדאי לנתק את הנייר לפני העבודה עליו, כדי לא להרטיב את שאר הבלוק בעת העבודה. בדפדפת זה פחות חשוב כי אפשר להעביר את הדף מעבר לכריכה ולצייר עליו מבלי לגעת בשאר הדפים.

אלו הם שבעת הפרמטרים החשובים שעל פיהם נבחן נייר לצבעי מים: איכות, ייצור, רכיבים, משקל, טקסטורה, פורמט וגוון. בנוסף לפרמטרים האלו קיימים פרמטרים של מחיר, זמינות המוצר וטעם אישי, ולכן אני ממליצה להתנסות בסוגים שונים של נייר ולהרגיש את השוני מתחת לאצבעות ובעבודה עם צבעי המים והמכחול.

אם אתם רוצים לדעת עוד על חומרים, מזמינה אתכם לקרוא עוד על רשימת קניות לחומרים בסיסיים נוספים לעבודה עם צבעי מים בפוסט שכתבתי - לחצו כאן

אם מעניין אתכם לקרוא קצת יותר על טכניקות צביעה, מוזמנים לפוסט שכתבתי על טרנד הצביעה בעפרונות אקוורל - לחצו כאן

אם אתם רוצים להשתתף בסדנה ייחודית וחדשה לעיצוב קולקציית ניירות אישית משלכם,


bottom of page