top of page

עצות שימושיות ליצירה עם ילדים

עודכן: 8 ביוני 2020


בדרך כלל אני נוהגת לכתוב פוסטים על יצירה ועל עולם האמנות שמיועדים למבוגרים, הפעם אני מייעדת את הפוסט כולו לילדים, או בעצם להורים שרוצים להנגיש את עולם היצירה לילדים.

הפוסט מיוחד לכבוד פסח ולחופשה שמגיעה אתו, ויש בו הרבה טיפים, רעיונות וכלים פרקטיים הקשורים ביצירה ובהגשת היצירה לילדים. מקווה שאוכל לעזור לכם ברעיונות והסתכלות מעמיקה יותר על הנושא. הפוסט עוסק בחומרי יצירה, אבל אם תישארו עד הסוף, תצאו עם רעיונות הקשורים גם בחינוך ובערכים שאנחנו מעבירים לילדנו דרך נושא היצירה, מתחילים!

עבודה עם החושים

אחד הדברים הכי מהנים עבורי הוא לפתוח חבילה חדשה של צבעים למשש, לבדוק את הגוונים, להריח, לחוש איך נמרח הצבע על הדף, איך נספג הצבע ונמס במים ובכלל להתייחס למגע ולחושים שהעבודה עם הצבע החדש מעורר.

ילדים בדרך כלל משתמשים ביותר חושים ממבוגרים, למה? כי ככה הם לומדים על העולם, הם נוגעים בו ומפנימים אותו דרך כל החושים. כשהם ממש תינוקות הם מקבלים צעצוע ומנערים אותו כדי לשמוע, מלקקים כדי לטעום, ממששים באצבעות ומריחים וכמובן מתבוננים בו והופכים אותו על כל צדדיו. בענייני היצירה, עוד אין להם מגבלות ועכבות שאנחנו רוכשים ומפתחים עם השנים, הם לא פוחדים להתלכלך, לגעת, להריח ואפילו לטעום. אנחנו המבוגרים כבר יודעים שאסור להכניס לפה צבעים, כי אולי הם רעילים. הם מודעים פחות להשלכות, והחומרים החדשים מגרים אותם, הם רוצים להכניס את בצק המשחק לפה ולטעום, רוצים לנגוס בגירים ומתקשים להתאפק ובצדק, הצבעים זוהרים ויפים ומה בעצם ההבדל בין בצק עוגה לפלסטלינה, איך נדע אם לא נטעם?

איכות החומרים

בגלל זה חשוב מאוד לבדוק את התקינה של החומרים שאתם מגישים לילדים, לראות שהם עברו את אישור מכון התקנים, שהם על בסיס מים ולוודא שכתוב עליהם שאינם רעילים. כשקונים חומרים באינטרנט, ובעיקר בסין כדאי להיזהר. הרמז העבה ביותר אחרי המחיר הזול הוא הריח, אם אתם פותחים מוצר כלשהו ויש לו ריח חזק מידי בדרך כלל ריח שמזכיר נפט, או דבק חזק, לא כדאי לתת אותו לילדים בפרט, ובאופן כללי גם למבוגרים.

הרבה הורים לוקחים את הילדים לסדנאות אמנות, שולחים אותם לחוגי יצירה וקונים להם חומרי יצירה הביתה. לדעתי, כדאי מאוד לברר במה משתמשים בחוג, ובבית להשקיע בחומרי אמנות איכותיים ולא רק ברמה הבריאותית. חומרי אמנות טובים מחזיקים יותר זמן, תוצאות העבודה איתם איכותיות יותר והילדים ייהנו ויעבדו זמן רב יותר מאשר עם חומרים לא איכותיים.

למה אני מתכוונת?

רובנו מכירים לדוגמה את צבעי המים המיועדים לילדים, בהם צריך לחפור בצבע, להוסיף המון מים עד שמוציאים ממנו משהו, מניחים את הצבע על הדף והצבע חסר פיגמנט ובהיר. עבודה כזאת מתסכלת ופחות נעימה. אם נשקיע בקופסת צבעים במחיר מעט גבוה יותר, הילד יכניס את המכחול הרטוב לצבע ויוציא אל הנייר צבע בעל איכות גבוהה יותר עם פיגמנט חזק יותר, הוא יאהב יותר וייהנה יותר לעבוד עם הצבע.

היצירה לא צריכה להיות עבודה מתסכלת, אלא חוויה נעימה עבור הילד שעוזרת לו לבטא את עצמו בעוד דרך, דרך שאינה מילולית. ילדים רבים בעיקר צעירים מתקשים לבטא את עצמם במילים בעיניהם עולם הדיבורים שייך לגדולים. היצירה היא מקום בטוח חופשי ונעים לרוב הילדים, אם עוד לא קלקלנו אותו עבורם. צריך להשתדל לתת להם מקום פחות מתסכל בתוך עולם היצירה.

הגשת החומרים

אני ממליצה להשאיר לילדים חומרים נגישים, ניירות צבעים, עפרונות, טושים, דבק, מדבקות, תלוי בילד ובנו ההורים. אסתייג ואומר שאם הילד שלנו מוצף מאוד, או מתקשה להתמודד עם המון גירויים, צריך לצמצם את המגוון ולעזור לו על-ידי הגשת חומרים יותר מצומצמת, כדי שיוכל לעבוד באמת ולא יוציא כל רגע עוד חומר ועוד חומר ויטבע בתוך הבלגן. שימו לב למקום בו הילד יוצר, האם במטבח, על הרצפה, האם יש לו פינת יצירה משלו. כדאי שהילד יוכל להרגיש חופשי ביצירתו ולא להרגיש שהוא מלכלך וצריך להיזהר כל הזמן. אם הוא יוצר במטבח או על הרצפה, הניחו מתחת ליצירה בין אם זה ציור, פלסטלינה או כל חומר אחר, מצע כלשהו, אפשר אף לחברו בסלוטייפ לשולחן או לרצפה שלא יזוז.

המלצת קנייה: קנו נייר עיתון גדול, או גליל נייר גדול ולחתוך ממנו כל פעם חתיכה גדולה באורך כמטר ולחברה לשולחן. אפשר גם לקנות פלייסמט גדול בגודל שולחן, זה פתרון יעיל וזול, שיגרום לילד לעבוד בחופשיות.

התאמת החומר לגיל

באופן כללי אני מאמינה שכמעט כל חומר יצירה אפשר להתאים לכל גיל, אבל חשוב לשים לב להתפתחות המוטורית של הילד. לילדים צעירים (משתנה בהתאם לילד) יותר קשה לאחוז במכחול, בטוש או במספריים, אנחנו יכולים להקל עליהם בכמה דרכים. לדוגמה טושים, גירים וגואש שמגיעים בצורת סטיק (מעיין שפתון) עבה שנוח לאחיזה (מופיעים בתמונה). מספריים שמותאמים לגיל בעלי מעצור, פחות חדים. אם אתם לא בטוחים מה מתאים למה, תשאלו את הגננת, את המוכר/ת בחנות היצירה, תציצו ביוטיוב ובעיקר תסתכלו על הילד ועל האופן שבו הוא עובד, האם קל לו? האם הוא נאבק? האם הוא נהנה? מוזמנים גם לשאול אותי (-:

ערכות יצירה לילדים

חייבת לומר שאני פחות אוהבת את ערכות היצירה המוכנות מראש, אבל יש ילדים שמאוד מתחברים לזה. ערכות יצירה לילדים בדרך כלל מתאימות לילדים מאוד מכווני תוצאה. חוט חתוך לאורך צמיד עם חרוזים, קנבס עם ציור ומספר צבעים וכדומה. לדעתי הערכות מגבילות את היצירתיות של הילד ומאלצות אותו ליצור בתוך ערימה של מוסכמות. הצבעים מותאמים מראש ובכמות קטנה, שמירה על גבולות וקווים ועוד. אם אתם ממש לא יודעים מה לקנות, ומחפשים מתנה יצירתית תציצו בערכות היצירה ותבנו אחת משלכם. קנו קנבס נקי ללא ציור וחבילת צבעים ותאפשרו לילד לצייר בחופשיות, להתאים צבעים, עודדו אותו לחקור, לצאת מהקווים, לערבב גוונים. קנו מגוון של חוטים וחרוזים ותנו לילד להתאים בעצמו, לדמיין וליצור. עם חוטים וחרוזים אפשר ליצור המון דברים מלבד צמיד. למשל: מובייל מעניין שאפשר לחבר אליו חרוזים, צעצועים קטנים, ענפים מהחצר, אפשר אפילו להכין חרוזים לבד מחומרים שונים כמו גלגול והדבקת ניירות, פירות וזרעים יבשים, חמר קל על סוגיו ועוד.

בניית פרויקט משותף

אם אתם הורים שמתחברים ליצירה, יש לי המלצה בשבילכם, חופשה ארוכה כמו חופש פסח או החופש הגדול היא הזדמנות ליצור יחד פרויקט משותף. כמובן שחשוב להתאים את הפרויקט לגיל, אבל יצירה של משהו לאורך זמן היא חוויה מאוד מעצימה. דרך פרויקט אפשר ללמד את הילדים הרבה ערכים הקשורים בחיים עצמם ולא רק ביצירה.

ניקח לדוגמה פרויקט בניית תיאטרון בובות ביתי, ונפרוט אותו לערכים:

לקיחת החלטות – בחירת נושא הפרויקט עצמו. סיעור מוחות, הצעת מספר אפשרויות, בחינת היתרונות והחסרונות של כל הצעה. תתנו לילד לנסות לשכנע אתכם, להציע טיעונים טובים לבחירת ההצעה וכן הלאה, ולבסוף אם אתם רק שניים החלטה משותפת, אם יש עוד אחים, אפשר גם בהצבעה דמוקרטית.

מחקר- כיצד נראים תיאטרוני בובות, חיפוש תמונות בגוגל לדוגמה.

תכנון – הכנת סקיצה, בחירת חומרים, האם התיאטרון מיועד להצגה אחת עם דמויות מסוימות, או אולי כדאי להתאימו לכמה סיפורים ולבנות דמויות שונות שניתן לחזור ולהשתמש בהם בסיפורים שונים כמו אמא, אבא, ילדים. אולי אפשר להוסיף מספר פריטים שישנו את הדמות בקלות, כמו כתר שיהפוך את דמות האבא למלך וכדומה.

בניית תקציב לפרויקט, חיפוש החומרים, אפשרות מעולה למשל לבקר בנגרייה, או במתפרה, לאסוף שאריות, לדבר על מחזור וחיסכון.

יצירה – היצירה עצמה, בניית המבנה, יצירת תפאורות מתחלפות, בניית הבובות, למשל בובות גרב, או בובות נייר על מקל, בהתאם לסגנון התאטרון שבחרנו. זה מקום להפעיל את הדמיון וליהנות יחד.

התמדה – בניית התיאטרון לאורך החופשה כולה, התמודדות עם קשיים לאורך הדרך, בחינת ההחלטה והתאמה מחדש, שינויים, הוספות.

עיבוד – הופעה סופית, חזרות על ההצגה, צילום, הזמנת המשפחה לצפות וסיכום.

בניית פרויקט יכולה להיות חוויה מאוד משמעותית ומעצימה, בלי צורך לשבור את הראש כל יום לאן לקחת את הילדים, ומה לעשות עכשיו, ואני בטוחה שפרויקט משפחתי כזה יכול להיות יותר משמעותי מעוד משחקייה או הצגת פסח, למרות שגם אלו חשובים במינון הנכון.

רשימת המלצות שיכולות לעזור לכם בעולם היצירה עם ילדים:

בתמונה: כמה מההמלצות שלי לחומרי אמנות לילדים שהם איכותיים וכייפים, לא מהזולים ביותר, אך שווים את ההשקעה, אם תרצו אשמח לפרט עליהם בפוסט נפרד:

*חברת פלייקולור - צבעי גואש מוקשה בסטיק

*חברת קוהינור - צבעי מים

*חברת טאלנס - צבעי פנדה

*חברת אומגה - צביעונים

מאחלת לכולם חג חירות שמח, תיהנו מהחופש, תתלוננו מעט, המעיטו במצות ואשמח עד הגג לראות מה עשיתם!

אם אתם מחפשים עוד פעילות כייפית ובמקרה אתם גם חובבי אמנות וגם מחוברים לטלפון הנייד שלכם, את מוזמנים לקרוא כאן על חמש אפליקציות אמנות מעולות שאספתי במיוחד עבורכם.

אם מתחשק לכם להפגש וליצור אני מזמינה אתכם לבוא ולהתנסות במגוון חומרי יצירה במפגשי הסטודיו הפתוח שיתחילו ממש בקרוב בבוקר בחיפה, כל הפרטים כאן.

​אם מתחשק לכם ליצור בעצמכם, בלי לצאת מהבית, מזמינה אתכם לעמוד המדריכים להורדה במתנה באתר, שם תוכלו למצוא המון טיפים הקשורים ליצירה.


bottom of page