top of page

יולו לוין ואוסף ציורי הילדים


"העבודות שלי הן המסר שלי: הזדהות שקטה עם אנשים, הימנעות מכל מה שמפלג. זה מה שישאר ולעולם לא יתפוגג". יולו לוין

בשנים האחרונות מאז שכל הסבים והסבתות שלי כבר לא בחיים, אני בוחרת לעשות ביום השואה משהו שמשמר את זכרון השואה. הניצולים הולכים ומתמעטים ביננו והרבה מהם סרבו לספר על האימה כמו סבי וסבתי מצד אימי שאחרי פלישת הנאצים לפולין, ברחו לברית המועצות. סבי וסבתי מצד אבי ברחו מגרמניה לארץ ישראל, כולם השאירו משפחות מאחוריהם שברובן נרצחו, ובנו את חייהם מחדש במקומות חדשים. אני רואה את עצמי כדור שלישי וסוחבת עימי סיפורים קשים וזכרונות של מי שכבר לא יוכל לספר. ילדיי כבר לא יכירו מקרוב ניצולי שואה ותחושת השליחות שלי גדלה משנה לשנה. סבי משה הקדיש את חייו לשימור זכרונות. הוא הקים מוזיאון שהוקדש לילדים שניספו בשואה, מוזיאון לילדים שהנגיש להם אמנות, ארכיאולוגיה והיסטוריה.

היום בחרתי ללכת לתערוכה במוזיאון דומה, מוזיאון לילדים - מרכז לאמנויות חיפה, שמנגיש גם הוא נושאים שונים לילדים, דרך אמנות ויצירה. הצטרפתי להדרכת האוצרת עדי שלח בתערוכה המוצגת כעת: "היה היו". התערוכה מציגה 50 ציורים מתוך אוסף של 1800 ציורים שנעשו אצל הצייר ומורה האמנות יולו לוין בבית הספר היהודי בדיסלדורף לאחר עליית הנאצים לשלטון. יולו שנרצח באושוויץ היה ככל הנראה מורה ומחנך מיוחד שסחף אחריו את התלמידים. הציורים נפלאים ומציגים רבדים שונים של חיי היהודים בעיר ושל נושאי השיעור: נופים, חגים, מסיכות, בעלי מקצוע, ספרות ועוד. סיפור התגלגלותם של הציורים, החבאתם אצל חבריו ושימורם מרתק ומצמרר. רוב הילדים שציירו את הציורים ככל הנראה ניספו בשואה והציורים הם זכרון חי וצבעוני של חיים, קהילה ותרבות יהודית שהתנהלה בעת ההיא. זכרון של בית ספר יצירתי שנתן לילדים חומרים וצבעים כדי לבטא את אשר על ליבם, והרחיק מהם את הזוועות ככל שניתן.

יולו לוין

מאדי בליצר (נולדה ב 3,1.1926) תחפושות, 1937 צבעי מים, עפרון גרפיט, פיגמנטים של זהב וכסף על נייר

הציור האחרון של יולו לוין, אמה לוין, אמו של האמן, 1939/40, רפרודוקציה של ציור מאוסף מוזיאון העיר, דיסלדורף.

תלמיד לא ידוע מסכה, 1939 צבעי מים, דיו על נייר

גונתר כאהן (נולד ב 17.8.1925) כיתה ו' מסכה 1938 צבעי מים על נייר

בובי (שם מלא לא ידוע) בן 5 בית עם דגל צלב קרס, תאריך לא ידוע עפרון שעווה, עפרון גרפיט על נייר

מרגוט אלכסנדר, גלגלון, 1937 צבעי מים, דיו, עפרון גרפיט על נייר

גרט מיירעל, הריין בדיסלדורף, 1937 צבעי מים, עפרון גרפיט על נייר

רודי שטראוס, מסכה, 1938 צבעי מים, דיו, עפרון גרפיט על נייר

רוזה בירנבאך (נולדה ב 24.8.1926 מתה ב 1942) מרדכי עולה על הסוס, ללא תאריך. צבעי מים על נייר

התערוכה מרגשת, חשובה ועוררה אצלי המון מחשבות על חינוך לאמנות, על יצירה ועל הנגשת נושא השואה לילדים. חשוב לציין שהתערוכה מותאמת גם לילדים והיא תהיה מוצגת עד ה-5 במאי, אל תפספסו.

 

אם מתחשק לכם להפגש וליצור אני מזמינה אתכם לבוא ולהתנסות במגוון חומרי יצירה במפגשי הסטודיו הפתוח שיתחילו ממש בקרוב

בבוקר בחיפה, כל הפרטים כאן.

​אם מתחשק לכם ליצור בעצמכם, בלי לצאת מהבית, מזמינה אתכם לעמוד המדריכים להורדה במתנה באתר, שם תוכלו למצוא המון טיפים הקשורים ליצירה.


bottom of page