top of page

לא לסובלים מפובייה מבובות - מיכאיל זייקוב


בפוסט הזה אתן לכם הצצה לעולמו הנפלא של אמן הבובות הרוסי מיכאיל זייקוב (michael zajkov). זייקוב סיים לימודיו באוניברסיטה ברוסיה ב 2009 ומ 2010-2013 עבד בתיאטרון בובות, ב-2013 השתתף בתערוכת האקספו של בובות אמנות במוסקבה, ומשם הפך ללהיט בעולם הבובות. למי שלא מצוי, יש אמנים רבים שעסוקים אך ורק ביצירת בובות, חלקן עוצרות נשימה. יצא לי יותר מפעם אחת להיות בתערוכה בינלאומית של בובות ואני עוקבת אחר כמה אמנים בתחום. הבובות של זייקוב קטנות, אך בנויות בצורה ריאליסטית למדי. כלומר, מתחת לשמלות (מי שמציץ להן בתהליך העבודה) רואים את העור הצבוע את ריבוי המפרקים והדיוק האנטומי. זייקוב משתמש בחימר פולימרי ליצירתן, עיניהן עשויות זכוכית מצויירת ביד מגרמניה, וצמר מוהייר צרפתי (צמר עשוי מפרוות עז אנגורה) עבור השיער. הוא עובד בצורה מאוד מדוייקת מדיוקנאות מצויירים, כל בובה לוקחת כמה שבועות של יצירה. ממליצה לעקוב אחריו באינסטגרם שלו ולראות את התהליך.

לכל מי שסובל מלהביט בבובות ומרגיש אי נעימות... אל דאגה אתם לא לבד. פוביה מבובות היא פוביה מוכרת שנקראת: אוטומטונופוביה (באנגלית: Automatonophobia) הוא מונח המייצג פוביה מייצוג של בני אנוש, העשוי לכלול פחד מבובות, דחלילים, פסלי שעווה או רובוטים דמויי אדם.

גורמים הגורם לאוטומטונופוביה אינו ברור, אם כי ישנן תאוריות שהפחד נובע מהציפיה להתנהגות מסוימת אצל בני אנוש, וכאשר הייצוג אינו מפגין את ההתנהגות, המוח מזהה אותו כדבר מה מסוכן או דוחה – כגופה, למשל, או כחולה מסוכן. כחלק מהמחקר על פחד של בני אנוש מייצוגים שונים הוצע מודל עמק המוזרות המתאר את הפחד של בני אנוש מחפצים הדומים להם. אפשר ממש לקבל התקף חרדה בהתקלות בבובות, אז סליחה מראש אם עוררתי ממרבצן פוביות אצל מי מקוראיי!


bottom of page