רנה מגריט - צייר בדחן


הפוסט השלישי שלי השבוע בענייני הומור ואמנות, הולך קצת לאחור לאחד הגדולים הלא הוא רנה מגריט - René Magritte, צייר סוריאליסט, יליד בלגיה 1898-1967. מכיוון שמדובר בסוריאליזם שנוטה להוציא דברים מהקשרם, ומניח חפצים בגדלים ובמרקמים לא רגילים במקום הלא מתאים, ציוריו נתפסו כמטרידים ולעתים אף אפלים. אני מוצאת בציוריו אירוניה, ציניות והומור, וכמובן גוונים פילוסופים מתוחכמים המשתמשים, בביטויים ובשפה הכתובה כחלק מהיצירה. מגריט משתמש כמו בבדיחה טובה באלמנט ההפתעה, הוא משתמש בטכניקות קומיות כמו הגזמה, למשל, מכניס תפוח ענקי לחדר. ציוריו בלתי צפויים וגורמים לנו לחשוב מחוץ לקופסה. הוא צייר בטכניקות ריאליסטיות שגורמות לנו להתבלבל אף יותר. הצירופים הלא שגרתיים בין הדברים, נתפסים בעינינו כחידות או תעלומות בלתי מפוענחות. חלק מציוריו עושים שימוש בהיסטוריה של האמנות אותה הוא מבקר, או אפילו צוחק עליה, כמו בשני ציורי ארונות המתים שהבאתי לכאן, לצדם העליתי את התמונות המקוריות אליהם התייחס.

אם אתם רוצים להרחיב ולקרוא עוד מוזמנים להציץ במאמר שכתב צ'רלי סקלטון שמסביר כעיתונאי וכותב קומדיה בעצמו, את יסודות ההומור המופיעים בציוריו של מגריט. "למה מגריט היה כמו סטנד-אפיסט" - Why Magritte was like a standup comedian


The Wonders of Nature, 1953

PORTRAIT OF STEPHY LANGUI, 1961


Red Model, 1935

Perspective: Madame Récamier, 1951

Jacques-Louis David, Portrait of Madame Récamier, 1800

La Chambre d’Ecoute, 1952

Lovers, 1928, 54×73.4 cm

TheTreachery of Images (This is not a pipe) 1929, 59×65 cm


Vacation Of Hegel, 1958, 61×50 cm

Rene Magritte, Time Transfixed (1938). Chicago Institute of Art

Philosopher’s Lamp

Philosophy in the bedroom, 1947

La Clairvoyance, 1936

Les compagnons de la peur, 1942


Perspective: Le Balcon, 1950

Edouard Manet, Le Balcon, 1868


Rene Magritte Personal Values 1952

The recesses of the soul, 1960, 114×146 cm


Souvenir de voyage, gouache on paper, 35.9 x 27 cm., Executed circa 1961