top of page

אביב גרינברג - מבקר פנים

עודכן: 7 באפר׳ 2022


Aviv Grinberg, Internal Auditor, 2020, 300x640 cm, Plastic production scraps, carpet beaters, University of Haifa.

את תערוכת היחיד של האמן הצעיר פורץ הדרך אביב גרינברג, אצרתי בשיתוף פעולה עם יערה גלאור, פאתנה עודה ויהודית זיכרמן.

זאת הזדמנות מצויינת לספר קצת על תהליך האוצרות ובעיקר על אביב.

אביב גרינברג אמן מיוחד במינו, שהיה לי תענוג ללוות בבניית התערוכה ולהיות איתו בקשר בשבועות האחרונים.

אל אביב הגעתי אחרי שראיתי עבודה יפהפיה שלו בתערוכת זומו שהתקיימה בקרית ים.

כשנפלה ההחלטה לאצור שלוש תערוכות תחת נושא-העל היגיינה, חשבתי מיד על אביב גרינברג ועל היצירות הצבעוניות שלו בחומרי ניקוי.

לאחר תהליך ארוך ומרתק של מחשבות משותפות על התערוכה עם צוות האוצרות ובעיקר מול אביב, אביב גיבש רעיון לחלל התערוכה המאתגר של חלון הספריה באוניברסיטה.

החלל צר מאוד (פחות ממטר) אורכו כמעט 7 מטרים וגובהו 3 מטרים, חלל שתחתיתו אבני חצץ, קירותיו זכוכית, כמו אקווריום ענקי ובגב החלל משתקפים מדפי הספרייה.


בתערוכה שנפתחה אתמול "מבקר פנים" אביב מגיע למקומות חדשים, עבודותיו שהיו עד כה מתוכננות, נקיות, מוארות, צבעוניות ומדויקות, נוגעות כעת במקומות חדשים, חשופים יותר, נעדרים את המיתוג והצבעוניות.


אשתף אתכם בטקסט שהופיע לצד התערוכה:


אביב גרינברג - מבקר פנים
אוצרות: יערה גלאור, שולמית וינשטיין ישראל, יהודית זיכרמן ופאתנה עודה.

הניקיון משמר את קיומנו. בתקופת הקורונה, בה אנו נשלטים על ידי פעולות חיטוי וסטריליות, השפה האישית שיצר גרינברג בעזרת חומרי ניקוי ותחזוקה, הפכה רלוונטית מתמיד, אוניברסלית.
גרינברג יוצר ממוצרים פשוטים ויומיומיים, החומרים נערמים למיצבים מורכבים וגדולי מימדים. עבודותיו הקודמות, מכילות ספריות המארגנות מיכלים של נוזלי ניקוי שונים לפי צבעוניותם. חובטי שטיחים שמתחברים אחד לשני וכך מאבדים את הפונקציונליות שלהם והופכים לשטיחים בפני עצמם.
השימוש בחומרים אלו והריבוי שלהם, מציף שיח אקולוגי הנוגע לצריכת פלסטיק ונוזלים עשירי כימיקלים מזהמים. פעולת הניקיון ביצירותיו של גרינברג חושפת היבטים אישיים ומשפחתיים מחייו, פעולות של ייפוי הסתרה וטיטוא מתחת לשטיח. גרינברג מגחך על אותה פעולת ניקיון ומתייחס אליה כאל מלכודת ממכרת, סיזיפית ולא מתגמלת.
המיצב ׳מבקר פנים׳ חושף את חומרי היצירה המרכזיים של גרינברג באור שונה. בביקור במפעל המייצר את אותם בקבוקים, התגלו שאריות לא רצויות, חומרים שלא הצליחו לממש את ייעודם ולהתקבע בתוך התבניות המיועדות להם ובכך נפלטו מפס הייצור. בשונה מהשימוש ברדי מייד, של בקבוקי ניקוי מייצור המוני, האובייקטים המוצגים בחלון אינם פונקציונליים או ממותגים, הם ייחודיים ואין שני להם.
בין אותן טעויות, מתחבאים נוזלי ניקוי ממיצבים קודמים. הנוזלים הפכו דהויים ועכורים כתוצאה מנזקי זמן וחשיפה לשמש, ובכך איבדו מהרלוונטיות שלהם כמוצר. כך גם חובטי השטיחים שהוחלפו על-ידי שואבי אבק, והפכו לזכרונות ילדות של וילון תחרה ישן מבית הוריו.
מבקר הפנים הוא מחד שומר הסף, אותו קול ביקורתי המגן עליו, שומר על הגבול, ומאידך זה שמאפשר לו לבקר בנקודות רגישות ולעבד אותן. חלל האקווריום הייחודי מאפשר הצצה לעולם פנימי השואף להיות סטרילי, נקי, אסתטי, ומאורגן בקפידה. ההצבה מעצימה את תחושת הצלילה של גרינברג למקומות עמוקים שחושפים גם לכלוך, עיוות ודחייה.

תמונות תקריב מתוך התערוכה מבקר פנים:







אביב גרינברג גדל בבית אובססיבי לניקיון, סלון ביתו היה לתצוגה בלבד. אסור היה לדרוך על השטיח וללכלך. הניקיון אצלו נקשר לגבולות וחוקים, שהדהדו במהלך שירותו הצבאי כסוהר בכלא 4, כשערך מסדרי ניקיון שלוש פעמים ביום, בתוך מבנה ישן ומתפורר שלא יכול היה להתנקות.

הוא יצר מגיל צעיר, אך ההיחשפות והביטוי דרך הציור גרמה לו להימנע מיצירה, הוא נזהר שלא להוציא את הכביסה המלוכלכת מחוץ לכותלי הבית.

כשעבר להתגורר בשכונה בדרום תל אביב, מלוכלכת ומלאה בעסקים של מוצרי תחזוקה וניקיון הדחף ליצור היה בלתי נמנע, והוא חזר לצייר כשבמקביל נמשך לצבעוניות העזה של חומרי הניקוי שהתחברה לצבעים בציוריו.



Aviv Grinberg, Pleasure, 2020, Acrylic on wood, 50x120 cm.


אביב החל ליצור בחומרי ניקוי, אותם חומרים המוחבאים בארון הוצאו בעבודותיו הראשונות אל האור סודרו על שידות ארוכות, כמו חיילים, לפי גווני הקשת, מפתים בצבעוניותם הרעילה, וכן יצר עבודות עם צינורות ניקוי שמילא בצבעים.

בהמשך התווספו ליצירתו חובטי שטיחים, המסמלים את הלכלוך והאבק שלא נעלם רק עובר ממקום למקום.

אביב מבטל את הפונקציונליות שלהם ויוצר מהם שטיחים חדשים דמויי תחרה.



אפשר לראות עבודות שלו בקליפ החדש של נטע ברזילי: Cuckoo



Aviv Grinberg, Intimate Chunks, 2020, EDR, Plastic production scraps, 200x500cm

התערוכה מבקר פנים נפתחה אתמול ה- 30.6.2020 בשמחה והתרגשות רבה, אחת מתוך שלוש תערוכות של תואר שני באוצרות של החוג לתולדות האמנות, באוניברסיטת חיפה. התערוכות: המתרחצות, מלקטים ומבקר פנים נאצרו על ידי הסטודנטיות בהנחיית האוצרת סמדר שינדלר בקורס סדנת תערוכות.


מזמינה את כולם לבוא ולראות, התערוכות יוצגו בשלושת החודשים הקרובים.


מוזמנים לעקוב אחרי האינסטגרם של אביב גרינברג, שווה!



bottom of page