top of page

איילת דיין שוורץ - אובדן, יצירה וכוח

עודכן: 7 באפר׳ 2022

האם אמנות וכתיבה על אמנות היא רלוונטית לתקופה הזאת?

חשבתי רבות על מי ומה לכתוב היום, רובנו מסתגרים כעת בין ארבעת קירותינו, מוצפים, פוחדים, ומאולצים להתבונן פנימה בשקט שלא תמיד מאפיין את שגרת חיינו, דווקא מהמקום הזה, החלטתי להתחבר ליוצרת שעושה את זה כדרך קבע. מתבוננת פנימה באומץ, למקומות הכאובים והרגישים כל כך.

היום אני רוצה להכיר לכם אמנית ישראלית: איילת דיין שוורץ.

העבודות של איילת מצמררות ומרגשות אותי במיוחד. ההתבוננות ביצירותיה מעלה הרבה שאלות על אובדן, אובדן ילד, התמודדות וצער, ויחד עם הכאב העצום שביצירתה, מתגלה גם כוח רב, כוחה של האמנות, ומעל הכל הכוח והרצון לחיות.

ביצירתה של איילת ניתן לראות זה בצד זה את הצער והשבירות לצד הילדי, היצרי, החי, הצוחק והבוכה כאחת. יצירה של כאב לצד אהבה, אור ושמחה לצד חושך ותהום, חיים לצד מוות, השזורים באותה הנפש.

איילת יוצרת בחומרים רבים, היא רושמת בעדינות בעיפרון, רוקמת וטווה בחוטים, מפסלת בצמר, כותבת ומציירת בצבעי מים.

בכל מגוון החומרים בהם נוגעת, ניכרת שפתה הייחודית. הדמויות הרכות והגמישות, שבריריות מחד, ומאידך מנסות בכל כוחן לפרוץ גבולות, להצטרף לפרפר במעופו, לצאת אל מחוץ לגבולות הדף ולהפליג למקום אחר, אולי שקט יותר.

לאחרונה עוסקת איילת ביצירת בובות, אותן היא יוצרת בטכניקת ליבוד צמר וסריגה. הבובות יכולות להיקרא כמשהו ילדותי ותמים, אך גם בהן אני מוצאת רוך, כמיהה וגעגוע, יצירה של עולם דמיוני שבו פיות קטנות וגמדים נולדים מתוך הפירות והפרחים בגינה. גם הבובות שלה פורצות את הגבולות, גבולות הדימיון.

התבוננתי ארוכות במאות היצירות של איילת. כמו החוטים העדינים שלה, כך גם יצירותיה היו נראות לי רקומות ומחוברות בסדרות ובלתי ניתנות להפרדה. הבובות הקטנטנות כולן כמשפחה, הנשים הרקומות שזולגות עם חוטיהן מחוץ למסגרת גם הן מאוחדות יחד, וכך גם רישומי הנשים והפרפרים הנוגים שלה, נשזרים יחד לכדי סיפור. היצירות שבחרתי, הן חלקיק מתוך מכלול יצירתה של איילת.

מי שרוצה לראות עוד מרישומיה של איילת, ניתן לראות אותה מדפדפת בספר האמן שלה כאן


איילת היא אמנית רב תחומית, אוטודידקטית, ילידת 1976, נולדה, מתגוררת ויוצרת בנהריה. הציגה בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות.

כל היצירות באדיבותה של איילת, ממליצה לעקוב אחריה כאן


אני ממשיכה להביא לכאן אמנות טובה מהארץ ומהעולם, מוזמנות/ים לעקוב, להביא חברים, להביע דעה, לשתף ולהגיב בכל דרך. אם אתם אמנים או אמניות שרוצים להיפגש, או מכירים אמן מעניין, אשמח שתכתבו לי. כל הפוסטים מופיעים גם בפייסבוק שלי.



























bottom of page