top of page

בריאן דטמר - פסלי ספרים טקסט וטקסטורה

עודכן: 7 באפר׳ 2022

היום אני רוצה להכיר לכם אמן אמריקאי מיוחד במינו בריאן דטמר (Brian Dettmer).

דטמר מפסל בספרים. הפסלים שלו מורכבים מהמון שכבות שהם דפי וכריכות הספרים. הוא משאיר מתוך הספר את המילים והדימויים שבוחר ומוציא את כל השאר החוצה. לדבריו הפיסול שלו הוא כמו אנלוגיה לקריאה עצמה, אף פעם אתה לא יודע במה תפגוש בדרך.


בתחילת דרכו עבד על קולאז'ים גדולים, ואחר כך עבד על פורמט מלבני של ספר בודד בתוכו היה פותח חלון ולוקח את הצופה פנימה. עבודותיו המאוחרות יותר מורכבות מאוד ויוצרות מעין מבנים אדריכליים בתוך הספרים עצמם, וגם בחיבורים בין מספר ספרים יחד לכדי מבנה.

דטמר כמעט תמיד עובד עם ספרי גיאוגרפיה ואנציקלופדיות שהם עתירי מידע ודימויים, אבל האופן בו הוא משתמש בספר מרחיק אותו מהידע והופך אותו, על הדימויים והמילים שבו, לחומר גלם פיסולי. הדפים הם החומר והטקסט הופך לטקסטורה.

דטמר מתאר את הפיסול שלו ככזה שמתקדם בתוך החלל וגם ככזה שמתקדם כרונולוגית, מכיוון שהוא עובר דף דף בספר ומתקדם מתחילתו של הספר אל סופו.

בעבודתו יש מיחזור של חומר שכבר נמצא פחות בשימוש וכן מיחזור של דימויים וידע שהופכים תחת ידיו ותחת הסכין החדה והמגלפת לדימוי חדש.

דטמר מתייחס למגע אינטימי עם הספרים ועם הידע, עולם שהולך ואובד בעידן הדיגיטלי העכשווי בו אנו צורכים תוכן ומידע בעיקר אונליין.


בעיני יש משהו מאוד מיוחד באופן בו הוא מתייחס לעולם הידע, מצד אחד הוא משתמש בספרים באהבה ויוצר מהם עולמות חדשים ומרתקים ומצד שני הוא בעצם "הורס" אותם ולא מאפשר לנו להוציא מהם מידע אמיתי טקסטואלי.

דטמר עצמו מתייחס לכך שבתחילת הדרך חווה רגשות אשם על הריסת הספרים.

לתחושתו הוא מאריך חיים לספרים, אנשים שיצפו בעבודותיו יצפו בדימויי הספרים שאולי לעולם לא היו פותחים וקוראים בהם.

דטמר משתמש באנלוגיה מוזיאלית מעולם הטבע, הספרים שלו כמו חיות מפוחלצות במוזיאון טבע, צריכים למות כדי להישאר ולהשמר בתודעה.


אני ממשיכה להביא לכאן אמנות טובה מהארץ ומהעולם, מוזמנים לעקוב, להביא חברים, להביע דעה, לשתף ולהגיב בכל דרך. אם אתם אמנים ואמניות שרוצים להיפגש, או מכירים אמן מעניין, אשמח שתכתבו לי.


כל הפוסטים מופיעים גם בפייסבוק שלי


כל היצירות באדיבותו של בריאן דטמר, ממליצה לעקוב אחרי האינסטגרם שלו כאן.


































bottom of page