top of page

כריס גילמור - המיכל הופך לתוכן

כריס גילמור הוא אמן קרטון אנגלי, שיוצר פסלים מפתיעים בדיוק הריאליסטי שלהם.

האובייקטים שבוחר מוכרים לכולנו כמעט ממקור ראשון, אך הוא מוציא מהם את יכולת התפקוד שלהם בעולם האמיתי, והופך אותם לשבריריים.

הקרטון שבדרך כלל משמש כאריזה הופך בידיו של גילמור למוצר עצמו. המיכל הופך לתוכן.

ביצירתו נוצר פער גדול בין החומר הזול והזמין שנמצא זרוק בצידי הדרך לבין התוצר הסופי. מעבר לנושא המיחזור שבולט מיידית לעין, גילמור נוגע בנושאים נוספים כמו הגבול הדק בין עיצוב לאמנות, הגבול בין אמנות לאומנות (מלאכה) כל אלה מחשבות שעולות עקב השמוש בחומר שהוא תעשייתי ולא חומר אמנות קלאסי.

לפי גילמור לקרטון כמה יתרונות: הוא ידידותי לסביבה, זול והעבודה עימו מהירה. אומנם הוא אינו נחשב לחומר מסורתי באומנות, אבל אפשר להוציא עמו לפועל, כמעט כל רעיון. המדיום הזה ידידותי, חדשני, גמיש ועמיד. באמצעות קרטון ודבק בלבד, ללא מבנה תומך, באמצעות חיתוך, כיפוף, הדבקה או שילוב של חלקים יחד, גילמור יוצר פסלים מדוקדקים מאוד. הוא יוצר פסל קרטון שזהה כמעט לאובייקט המקורי שאנו מכירים, הוא מתרגם מוצרים מהחיים, על-ידי פירוקם והרכבתם מחדש. הפסלים שלו וירטואוזיים, עשויים בגודל טבעי, אך יש לו גם רפרודוקציות גסות יותר, לאחרונה החל לפסל גם דמויות קלאסיות ולעשות שימוש בצבע. עד כה השתמש בצבעו המקורי של החומר, ולא ניסה להחביא את הקרטון באמצעות צביעה, הותיר אותו חשוף, והשתמש בהבדלים בסוג הקרטון לאסתטיקה של יצירות האמנות.

כריס גילמור נולד בסטוקפורט בריטניה ב-1973. זכה במספר פרסים ומציג בתערוכות רבות ברחבי העולם.





bottom of page