top of page

משחק המלכים

עודכן: 7 באפר׳ 2022

משחק המלכים הלא הוא השחמט, פופולרי עכשיו יותר מתמיד, בחיים האמיתיים ואונליין, ככל הנראה בזכותה של הסדרה המעולה גמביט המלכה (The Queen's Gambit) בנטפליקס.

המשחק הזה שנמצא על הגלובוס כבר אלפי שנים, התגלגל בגרסאות שונות בעולם העתיק דרך פרס, מצריים, הודו וסין עד שהתקבע בגרסתו העכשווית ב 1475-כשהגיע לאירופה.


באופן אישי אני לא שחקנית שחמט, תמיד העדפתי שש-בש, אבל לא נעדרת מעייני האסתטיקה והתחכום במשחק.

בנוסף הוא מופיע בכמה מהספרים האהובים עליי: הארי פוטר ואבן החכמים. שם מופיע המשחק "שח קוסמים" שהוא כמו שחמט רגיל של בני-אדם (מוגלגים), רק שהחיילים בשח קוסמים חיים, נותנים עצות ומתנגדים להחלטות שבכמעט כל המקרים מתבררות כשגויות. יש עוד סצנת שח מוטרפת בספר הראשון, בה הקוסמים הצעירים הופכים לחיילי המשחק עצמם, אבל לא אעשה לכם ספוילרים.


ספר נפלא נוסף הוא "עליסה בארץ המראה" של לואיס קרול שאוייר על ידי ג'ון טניאל

(Through the Looking-Glass, and What Alice Found There)

למי שלא מכיר, זהו ספר ההמשך לאליס בארץ הפלאות, וכולו מתנהל כמשחק שחמט מותח. אליס משחקת רגלי ומתקדמת בתוך ארץ המראות ונפגשת עם כלי שחמט ויצורים מוזרים, עד להתבגרותה והכתרתה כמלכה.



למען ההשראה לכל השחקנים המוצלחים אי שם, מצרפת לכם ציורי שחמט נפלאים מההיסטוריה של האמנות.


פורטרט של שחקני שחמט - ציור מופשט של מרסל דושאן מ-1911 שהיה שחקן שחמט תחרותי, עטור פרסים ושילב את המשחק באמנותו לאורך הקריירה שלו.

Portrait of Chess Players, Marcel Duchamp, 1911, oil on canvas, Philadelphia Museum of Art, Philadelphia, PA, US.


Play it by Trust, Yoko Ono, 2011

This presentation of Play it by Trust has been developed in cooperation with the opening of the World Chess Hall of Fame in St. Louis.


היצירה המפורסמת של יוקו אונו שהיא לוח שחמט אינטראקטיבי כולו לבן המתפקד כמטאפורה לחוסר התוחלת של המלחמה. על ידי ביטול ההתנגדות הצבעונית של צד אחד מול צד אחר. יוקו אונו מרחיבה את הפוטנציאל האקספרסיבי של הסיכוי וחורצת את גורל המשחק מעבר לסדרת מהלכים ראשוניים לכישלון אולטימטיבי. היא מעודדת אותנו להתחשב בהיבטי האנושות שמתאחדים ולא מתחלקים.

הלוח הלבן הוצג לראשונה בשנת 1966 בגלריית אינדיקה בלונדון ומאז הוצג מחדש בגדלים שונים ובמקרים רבים ושונים.



בציור זה של תומאס אקינס, אביו של האמן צופה במשחק שחמט בין שני חברים.

אקינס כיבד את אביו בכיתוב לטיני על מגירת שולחן השחמט, שמתורגם כ"בנו של בנימין אקינס צייר זאת בשנת 76". בשנת 1881 הפכו השחמטאים ליצירה הראשונה שהתקבלה במוזיאון המטרופוליטן כמתנה של אמן חי.

The Chess Players, Thomas Eakins , 1876, The Metropolitan Museum of Art, USA.


Chess Players, Honore Daumier, c.1863 - 1867, oil on panel, Petit Palais, Paris, France.


Chess Players, Ernest Meissonier, 1853.


הנושא בציור זה של לוקאס ואן ליידן, הוא משחק של "שחמט שליחים", גרסת שחמט שהופיעה בגרמניה בתחילת המאה ה -13. ציור זה עבר השחתה במהלך מלחמת העולם השנייה, כחלק מאוצר שלל שלל נאצי.

The Game of Chess, Lucas van Leyden, c.1508, Northern Renaissance, oil on oak wood, 28.1 X 36 cm, The Gemäldegalerie collection, Berlin.




Libro de los juegos, (medieval illustrations) chess problem from the 1283.



Saint Augustine and Alypius receive a visit from Ponticianus, c.1413, Tempera on wood, 27.4 x 20.3 cm, Museum of Fine Arts of Lyon.



Chess Players, Caravaggio School, 1610, 128 x 94 cm, Venice, Academy Galleries.


 

אני ממשיכה להביא לכם אמנות טובה מהארץ ומהעולם, כזאת שאני אוהבת, כזאת שמעוררת בי מחשבה וסקרנות.

אם אתם אמנים או אמניות או מכירים מישהו כזה מוזמנים ליצור קשר.

כל הפוסטים מופיעים גם בפייסבוק שלי מוזמנים לקרוא ולהנות.

bottom of page