top of page

שטיחי הנפש של ג'ייסון סייף

עודכן: 7 באפר׳ 2022

בפוסט היום אני רוצה להכיר לכם אמן צעיר שמעיר לחיים בדרכו הייחודית אמנות עתיקה.

יצירתו של ג'ייסון סייף (Jason Seife) מתייחסת לשטיחים פרסיים ישנים, אמנות שבימינו לעתים קרובות נלקחת כמובנת מאליה. שטיחים היו חלק גדול מילדותו, הוא גדל במיאמי להורים מהגרים מהמזרח התיכון שתמכו בשאיפות היצירתיות שלו.

סייף משחזר את הטוויה הישנה, על ידי ציור על קנבס בצבעים ומדיומים שלא נהגו להשתמש בהם במקור. סייף מציג את אמנות השטיחים בצורה חדשה ומרגשת. עבורו העבודה על יצירות אלה הינה תהליך טיפולי, תרפויטי ורוחני כאחד. הוא מנתב את האובססיה שלו לפרטים ולגיאומטריה מורכבת לתוך קומפוזיציות השטיחים המסובכות, המאפשרות לו לשבת שעות על גבי שעות בעבודת היצירה מבלי להרים את המכחול.

סייף מספר שמה שמשך אותו בתחילה ליצירות אלה, לא היתה רק האסתטיקה, אלא ההיסטוריה הדחוסה והמשמעות שמאחורי הדימויים. האופן בו האורגים הצליחו לקשר בין התבנית הייחודית של כל שטיח, דרך פלטת הצבעים והסגנון הספציפי השייך לאזור וקהילה גיאוגרפית, המאפשר זיהוי האזור או זיהוי של השבט, קסמה לו. סייף שואף לשקף פרקטיקה זו של טוויית שטיחים המזוהה עם איזור וקהילה, לאופן בו כל צבע ותבנית מתאימים ספציפית למצב הנפשי והרגשי שהיה נתון בו בעת יצירת היצירה. הדיוק הזה בבחירת הצבעים והדוגמאות, מאפשר לו להסתכל לאחור ולראות ציר זמן כרונולוגי של מצבו הנפשי והרגשי המוטמע בציורים. סייף יוצר שפה אמנותית אישית, דרך צורה וצבע המוסתרים בדימוי השטיח שבחר.

מעבר לעבודה היפהפיה והמדוייקת של סייף, מה שמשך אותי ביצירות שלו הוא האופן הייחודי בו הוא מחייה את העבר, את המסורות הישנות של המלאכות ובעלי המלאכה, הוא מציב את עבודת הכפיים הישנה בגלריה ובמוזיאון כיצירת אמנות, וגורם לנו להתבונן בחפץ יומיומי כמו שטיח, עליו אנו דורכים בבית, באופן שונה. השטיחים של סייף אינם נועדים לרצפה, הוא גורם לנו להרים את הראש ולהסתכל עליהם בגובה העיניים ולחפש בתוכם משמעויות נוספות.

סייף משתמש ביצירתו בעַרַבֶּסְקַה, עיטור מופשט של קווים וצורות החוזרים על עצמם כדפוס גיאומטרי. הערבסקות נפוצות מאוד באדריכלות ובאיור, ומה שלכאורה הוא סימן גיאומטרי פשוט, יש בו גם זיהוי והזדהות ערבית-מוסלמית מובהקת.

כל היצירות באדיבותו של ג'ייסון סייף, ממליצה לעקוב אחריו באינסטגרם שלו.

אני ממשיכה להביא לכאן אמנות טובה מהארץ ומהעולם, מוזמנות/ים לעקוב, להביא חברים, להביע דעה, לשתף ולהגיב בכל דרך. אם אתם אמנים ואמניות שרוצים להיפגש, או מכירים אמן מעניין, אשמח שתכתבו לי. כל הפוסטים מופיעים גם בפייסבוק שלי.

























bottom of page