top of page

תומא דה וילפרואה - אמן דיו עכשווי

לקראת סדנת הדיו שאני מלמדת רציתי לחלוק איתכם כמה אמני דיו עכשוויים מהעולם שאני עוקבת אחר עבודתם.

רבים מאמני הדיו העכשוויים מגיעים מסין, יפן, סינגפור, קוריאה והסביבה, אזורים בהם הדיו היה במשך אלפי שנים חלק מהחיים. שיטות הציור, הכתיבה והאימון בדיו שונות מהאופן שאנו פוגשים דיו בישראל, רבות מהשיטות מצריכות שליטה רבה במכחול, בציפורן ובגוף עצמו. השיטות העתיקות ללימוד כתיבה, קליגרפיה וציור מרתקות, אולי ארחיב עליהן בהמשך, אבל את הפוסטים הבאים אנסה להקדיש דווקא לאמנים עכשווים מהעולם הרחב, שבחרו לקחת את החומר הקלאסי ולעשות בו שימוש שונה.


הראשון הוא תומא דה וילפרואה - Thomas de Vuillefroy, אמן צרפתי, יליד 1978, מבריטאני.

דה וילפרואה פיתח טכניקה ייחודית לעבודה עם הדיו. למעשה הדיו עצמו מגיע בשנייה האחרונה של עבודה ארוכה מתוכננת ומדוקדקת. הוא יוצר פאזלים עצומים של פיסות נייר שהוא חותך ומגרד בהדרגה ופותח, יוצר שכבות עדינות שבונות שקיפות.

קשה מאוד להבין את העבודה המורכבת שהוא יוצר, מכיוון שהיא בנויה מהמון שלבים טכניים, חלקם מזכירים חריטה או הדפס, אך אלו לא הדפסה ולא חריטה, הטכניקה החדשה הזו דומה יותר למונוטייפ (סוג של הדפס חד פעמי).


בתהליך שלו, הנייר הלבן נאטם למים עם מקבע במקומות מסוימים, ונשאר נקבובי במקומות אחרים, פני השטח הופכים לא אחידים, פניניים, מכיוון שבמהלך העבודה משתמש האמן בספריי שיער שיוצר שכבה עדינה על הנייר, דרכה מחלל הדיו אל הנייר בצורה שונה, שיוצרת את הגוונים האפורים. הנייר הנקבובי שותה את הדיו ומשחיר, בעוד הטיפות הבלתי נראות שהותיר ספריי השיער, דוחות את הדיו ויוצרות נקודות קטנות אפורות בהירות, שנראות כמו בהדפס אקווטינטה.

בתהליך שהמציא הוא עובד בעזרת מגרד (סכין עדינה) ודיו הודי, תהליך ארוך, שבסופו מניח האמן קו דיו שחור ברוחב הגליון בחלקו העליון, בכמות מדודה באמצעות מזרק על הנייר, ובמשיכת מגב עדינה, אסרטיבית ומדויקת, מתגלה העבודה על הגיליון כמו קסם. הדיו משתלט על הנייר, ומשאיר עקבות רופפים בשוליים, ומשחיר את הדמויות.


אני מאוד אוהבת את היצירה של דה וילפרואה, יש בה עומק רב הנוצר מהשכבות, וזאת על אף שהיא מונוכרומטית (בעלת גוון אחד). השחור שלו שחור מאוד ואפלולי, ולצידו האור נראה מאיר במיוחד. הדיוקנאות הכהים שבנויים בשכבות זה על זה יוצרים תחושה של תנועה, כמו דמות שנתפסה זזה בעת צילום.

העבודות של וילפרואה נעות בין דיוק מתוכנן לערפול מכוון ומסתורי, כמעט כמו בסצינה דתית, שמזכיר ציירים אחרים שעשו שימוש באור מבליח באפילה (קיארוסקורו) כמו קראווג'ו, רמברנדט וגויה.


כל העבודות בפוסט באדיבותו של תומא דה וילפרואה.



ומי שרוצה להתנסות בדיו לחקור ולהכיר מקרוב את החומר הותיק ולעבוד איתו בדרכים חדשות. מוזמן/ת להצטרף לאחת מסדנאות הדיו הקרובות, נתנסה בדיו קליגרפי עם ציפורן, בציור עם מכחול, נכיר את הדיו השחור העמוק (ההודי) ועוד הפתעות.



אני ממשיכה להביא לכם אמנות טובה מהארץ ומהעולם, כזאת שאני אוהבת, כזאת שמעוררת בי מחשבה וסקרנות.

אם אתם אמנים או אמניות או מכירים מישהו כזה מוזמנים ליצור איתי קשר.

Thomas De Vuillefroy, Portrait of Pierre., Indian ink on paper


Thomas De Vuillefroy, RND 185, Indian ink on paper, 150x120 cm, 2020


Thomas De Vuillefroy, RNP 91, Indian ink on paper, 70X100 ​​cm, 2017


Thomas De Vuillefroy, RN 175, Indian ink on paper


Thomas De Vuillefroy, RNP 87, Indian ink on paper, 70X100 ​​cm, 2017


Thomas De Vuillefroy, RNP 86, Indian ink on paper, 70x100 cm, 2017


Thomas De Vuillefroy, RNP 177, Indian ink on paper, 175X230 ​​cm, 2020


Thomas De Vuillefroy, RNP 102, Indian ink on paper, 101X1230 ​​cm, 2017


Thomas De Vuillefroy, RNP 121-6, Indian ink scraper on paper, 65x50 cm, 2018


Thomas De Vuillefroy, RNP 167, Indian ink on paper, 146X90 ​​cm, 2018

Thomas De Vuillefroy, André V., Indian ink on paper


Thomas De Vuillefroy, Indian ink on paper


Thomas De Vuillefroy, Gérard. A., Indian ink on paper.

Thomas De Vuillefroy, Jean-Jacques V., Indian ink on paper, 70x100 cm., 2016

Thomas De Vuillefroy, Jeanne P., Indian ink on paper


Thomas De Vuillefroy, Celine P., Indian ink on paper. 100x70 cm.


Thomas De Vuillefroy, RNP 168, Indian ink on paper, 188x141 ​​cm, 2018

Thomas De Vuillefroy, RNP 189, Indian ink on paper, 146X127 ​​cm, 2020

Thomas De Vuillefroy, RNP 191, Indian ink on paper, 160x130cm, 2021


Thomas De Vuillefroy

1 Kommentar


Mira Cedar
Mira Cedar
01. Mai 2022

מאד מעניין! ואפשר גם בצבע

Gefällt mir
bottom of page